Lundsjordet: Må flytte for å gi plass til ny stasjonsby

Overskriften tilhører EUB, og er fra en artikkel i gårsdagens avis, om et møte tirsdag kveld der innbyggerne ble informert om de siste endringene i planen. Venstres Knut Bakkehaug var tilstede på møtet. Han sier at debatten om utbyggingen bør være en del av den allerede pågående debatten om utviklingen i Eidsvoll.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Tirsdag skrev vi om det planlagte møtet i rådhuset kl. 1800. Der skulle innbyggerne få vite om de siste endringene i planene for nedbygging av Lundsjordet ved Eidsvoll Verk stasjon. Planene er å bygge en drabantby for ca 3000 innbyggere (800 boligenheter).

Igår skrev EUB på s. 2 og 3 om folkemøtet. “Minst fire boliger langs Lundsguta må rives og flere blir «innestengt» hvis planen for stasjonsbyen på Eidsvoll Verk blir realisert.”

Beboerne er i harnisk over utbyggingsplanene. “— Utvikling er helt greit. Det er måten de gjør det på, som er det verste, sier Svein Olav Brurud. Han vet han må flytte for å gi plass til framtidig utbygging, men ikke når det skal skje.— Jeg orker ikke gjøre noe på eiendommen lenger. Jeg vil vite når jeg må flytte, sier han.”

Bare seks politikere tilstede
skriver EUB: “35 personer stilte opp på møtet, derav seks kommunestyrerepresentanter, men ingen fra Arbeiderpartiet eller Fremskrittspartiet.— Skuffende, sier Lars Kristian Johnsen.— Nå har det vært tre møter angående dette prosjektet. Ap hadde to representanter på det forrige møtet. Ellers har det ikke stilt opp noen fra de to partiene. Er Ap og Frp enige, så har de flertall, og det bekymrer meg, sier han.”

Venstre vil stanse prosjektet

Knut Bakkehaug i Eidsvoll Venstre

Foto: Venstre

Knut Bakkehaug representerer Eidsvoll Venstre i kommunestyret, og var tilstede på møtet. Da EUB skrev om saken 05.juni (ikke lenger på nett) intervjuet vi Bakkehaug om politikernes muligheter til å styre utviklingen i Eidsvoll. Bakkehaug uttalte da at Venstres alternativ er fortetting rundt Sundet og utbygging på Langset.

Han er enig med beboerne i at Ap og FrP kan komme til å gi klarsignal til prosjektet. – Det var bekvemt av dem å ikke være på møtet, slik at de unngikk å møte beboernes fortvilelse, sier Bakkehaug. Men legger til at møtet fra kommunens side var ment å være et rent orienteringsmøte for beboerne, og ikke et folkemøte.

Venstre vil likevel gjøre saken til et tema fremover, som en del av den allerede pågående debatten om utviklingen i Eidsvoll. Bakkehaug er optimistisk realist: – Ap, FrP og kanskje Høyre vil nok gi klarsignal, men i juni var Venstre det eneste partiet som sa nei. På møtet tirsdag var EDB imot, og Senterpartiet delt. Muligens er det delte meninger også i Høyre. Isåfall bør vi klare å bygge en bred politisk allianse. Han håper at også SV og KrF kan bli med i en slik allianse.

Bakkehaug mener det går an å fortette rundt kollektivknutepunkter og samtidig bevare landbruksjord i Eidsvoll. Men da må de andre partiene våkne, avslutter han.

Venstre kommer til å fortsette å delta i debatten om utviklingen av de ulike delene av Eidsvoll – og utfordre de andre partiene på hva som er deres forslag og løsninger om utformingen av Eidsvoll. De andre partiene bør kunne svare på hva de har gjort for ulike deler av kommunen – og hva de vil gjøre fremover. Venstre skal ta stilling til hvert forslag på saklig grunnlag – uavhengig av hvem som kommer med forslaget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**