Venstres landsmøte – dag 2

Idag ble Venstres ledertrio gjenvalgt for to nye år. Landsmøtets tema menneskerettigheter stod i fokus, sammen med behandling av endringsforslag til de politiske uttalelsene som landsmøtet skal vedta imorgen. Dette skriver Eidsvoll Venstres styremedlem Per Aage Pleym Christensen, som er delegat på landsmøtet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Igår ble det bestemt hvilke syv utkast til politiske uttalelser som skal prioriteres behandlet på landsmøtet. Idag behandlet delegatene endringsforslag til de politiske uttalelsene, i parallelle sesjoner både før og etter lunch. Jeg deltok i behandlingen av to; Fiskeriressursene tilhører fellesskapet, og Russlands maktmisbruk må få konsekvenser. Det er ingen overdrivelse å si at engasjementet rundt begge resolusjonene var stort blant delegatene. Men det var det også i de sesjonene som behandlet andre forslag til uttalelser.

Internasjonale innledere
var invitert til landsmøtet, for å snakke om ulike aspekter ved menneskerettigheter. Før lunch innledet Ghazi Gheblawi, forfatter, blogger og aktivist fra Libya, Olexandra Matviychuk fra Center for Civil Liberties i Ukraina, og Sergey Tkachenko fra Committee of Voters i Ukraina. Efter Lunch var det Michael Ignatieff, tidligere leder for det liberale partiet i Canada som innledet – til stor begeistring for landsmøtet. Du kan lese mer om innlederne her.

Parallelle sesjoner om menneskerettigheter
startet igår, og fortsatte idag. Jeg deltok på gruppen som behandlet kapittel seks i menneskerettighetsdokumentet; Næringsliv og investeringer. Her innledet Hans Morten Haugen, fra Diakonhjemmets høgskole, og forsker Øyvind Eggen. Diskusjonen viste at partiet er nokså samstemt om at næringslivet bør opptre likt i ulike land – og ta med seg holdninger hjemmefra til menneskerettigheter. Disse må handle om mer enn barnearbeid.

Både sesjonene som handlet om menneskerettigheter og de som handlet om forslagene til politiske uttalelser fungerte som politiske verksteder og redaksjonskomiteer. Debatten gikk høyt, og man stemte over endringsforslag til teksten i menneskerettighetsdokumentet og de politiske uttalelsene. Men det er landsmøtet imorgen som tar den endelige avgjørelsen – gjennom avstemninger i plenum. I åpenhetspartiet Venstre har disse sesjonene naturligvis vært åpne for media.

Partiledelsen gjenvalgt
Siste post på dagens program var valg av partiledelse. Hele ledertrioen ble gjenvalgt på landsmøtet idag. Trine Skei Grande (Oslo) ble gjenvalgt som leder, Ola Elvestuen (Oslo) og Terje Breivik (Hordaland) ble gjenvalgt som nestledere. Alle tre representerer Venstre på Stortinget. Til Sentralstyret ble Guri Melby (byråd i Oslo), Arne Ivar Michaelsen (Nordland) gjenvalgt. Rebekka Borsch rykket opp fra vara til fast sentralstyremedlem, og Alfred Bjørlo (ordfører i Eid i Sogn og Fjordane) ble valgt som nytt sentralstyremedlem.

Fylkesleder i Akershus Venstre, Solveig Schytz ble valgt som 4.vara til sentralstyret og for direktevalgte landsstyremedlemmer. Hun er også Venstres gruppeleder i Akershus fylkesting. Eidsvoll Venstre gratulerer!

Klokken 20.00 samles landsmøtedeltagerne til festmiddag. Nevnte jeg at årets landsmøte er det største noensinne? Det er ca 250 delegater tilstede!

Du kan også lese min rapport fra landsmøtets første dag.

Du finner mer informasjon fra Venstres landsmøte her.

Jeg har intervjuet Venstres stortingsrepresentant Ketil Kjenseth om Dalai Lamas forestående besøk i Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**