Kongsvingerbanen: Jeg har fem, har du 15?

Åse Birgitte svarer her en leser i lokalavisa som etterlyser partienes tanker om Kongsvingerbanen og småstasjonene langs banen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Følgende innlegg har stått på trykk i Raumnes:

Venstre kjemper for en bedre Kongsvingerbane

Nes Venstre støtter forslaget om regiontog som stopper på færre stasjoner enn dagens lokaltog til Årnes gjør. Vi ga høringsuttalelse til forumet for Kongsvingerbanen, og svært mange av våre synspunkter ble innarbeidet i den felles uttalelsen som forumet gir Jernbaneverket og NSB.

Når det er sagt, sa vi i Nes Venstre at et regiontogtilbud skulle komme i tillegg til dagens frekvenser av lokaltog, slik at mindre stasjoner, som for eksempel Bodung, ikke skulle få et svekket togtilbud. Det nye regiontoget vil bruke ca 15 minutter kortere tid fra Årnes til Oslo enn dagens tog, reisetiden fra Kongsvinger reduseres med ca en halvtime. For å få til dette har alle kommunene langs linjen gått med på at dette toget kun skal stoppe ett sted i hver kommune.

Dersom vi i Nes kommune begynner å kreve flere stopp for dette toget, faller hele muligheten for et regiontog vekk. Etableringen av regiontog vil gi bebyggere i Nes valgfrihet: Kort avstand til stasjon = lokaltog og litt lengre tid på å komme fram. Eller reis til Årnes, benytt regiontog og kom raskere fram.

Åse Birgitte Skjærli

Foto: Birger Areklett

På denne måten mener Nes Venstre at toget kan appellere til flere brukergrupper, noe som får flere biler vekk fra vegene og igjen gjør at vi når visjonen om null døde eller hardt skadde på vegen.

Åse Birgitte Skjærli
Nes Venstre

Samferdsel: På reise i Nes
Kongsvingerbanen en prioritet