Venstre vil fjerne kebabringen

Venstre i Skedsmo synes det er meningsløst at kebabsjappene må stenge kl. 2 om natta, én time før siste runde på utestedene. — Vi mener at begrensningene på salg av mat må oppheves slik at det går an å få kjøpt seg mat på vei hjem fra byen, sier Venstres ordførerkandidat Boye Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Det er tre år siden nattmatforbudet i Lillestrøm sentrum trådte i kraft. Venstre var det eneste partiet som stemte imot da kommunestyret den gangen vedtok å forby salg av kebab, hamburger og annen mat etter kl. 02.00 innenfor det området som nå har fått navnet “kebabringen”.

Hensikten da nattmatforbudet ble vedtatt var visstnok å få bukt med utelivsbråket. Venstre tror ikke at Lillestrøm har blitt noe tryggere av at sultne folk ikke lenger får kjøpt mat om natta. — Nattmatforbudet er like virkningsløst som det er meningsløst, mener Bjerkholt.

Utenfor kebabringen må serveringsstedene stenge senest 03.30. Det er imidlertid gjort unntak for bensinstasjoner, som får servere mat døgnet rundt.

— Etter kl. 02.00 er det lov å selge øl og vin, men ikke mat, i Lillestrøm sentrum. Og frem til 06.00 om morgenen, er det bare lov å selge mat om du også selger bensin. Dette henger ikke på greip. Dette skaper mye frustrasjon og irritasjon blant dem som er ute på byen for å hygge seg, og det favoriserer store bensinselskaper på bekostning av små, uavhengige kebabsjapper, forklarer Bjerkholt.

Venstre vil fjerne alle åpningstidsbegrensningene og gjeninnføre adgangen for alle serveringssteder, ikke bare bensinstasjoner, til å ha åpent døgnet rundt.

Kartet nedenfor viser kebabringens omfang og hvilke åpningstidsbegrensninger som gjelder for servering av mat.

Kebabringen

Foto: googlemaps