– Bakstreversk og uansvarlig av Steensrud

Leder i Skedsmo Venstre, Boye Bjerkholt, reagerer med vantro på ROAF-direktør Erik Stensruds motstand mot kildesortering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Miljø, forurensning

Foto: Luth

– Klimaproblemene er vår tids største utfordring. Det er både bakstreversk og uansvarlig av Steensrud å vise til gamle kostnadsanalyser fra 90-tallet når han avfeier å innføre på Nedre Romerike det som er en selvfølge på Øvre, nemlig utsortering av matavfall, sier en oppgitt Bjerkholt.

Han vil be Skedsmo kommune ta saken opp med ROAF (Romerike Avfallsforedling), og minner om at den politiske plattformen som flertallspartiene i Skedsmo har inngått, setter ambisiøse mål for avfallshåndteringen.

– Vi skal ligge helt i front. Uttalelsen fra Steensrud viser at det kan være et stykke fram dit. Men hvis 291 av landets 431 kommuner klarer å sortere ut matavfallet, er det ingen grunn til at vi som har ambisjon om å ligge i front ikke skal kunne gjøre det. I Fredrikstad kjører busser rundt på biogass laget av matavfall. Kanskje Steensrud burde ta seg en studietur ned dit og se på hvordan avfall håndteres i Østfold, foreslår Bjerkholt.

– Jeg forventer at ROAF vil gå i seg selv og innse at de ligger i bakevja. ROAF må lære av det som gjøres på Øvre Romerike, i Fredrikstad og andre steder i landet, slik at den kunnskapen også kan komme miljøkampen på Nedre Romerike til gode, avslutter han.

Se også oppslag i Romerikes Blad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**