Venstre etterlyser mer fokus på personvern

Ifølge The Privacy and Human Rights Report for 2007 preges Norge av en «systematisk mangel på sikring av personvernet». Norge har dårligere personvern enn Latvia, Litauen og Polen. Sjokkerende, sier Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Ta personvernet på alvor
– Det denne rapporten viser er at Norge må skjerpe seg og ta personvernet på alvor, sier Venstres nestleder Trine Skei Grande.

– Rapporten fra The Privacy and Human Rights Report for 2007 er sjokkerende lesning. At Norge preges av en “systematisk mangel på sikring av personvernet” viser bare hvor viktig og riktig forslaget fra Venstre om et Personvernutvalg var, fortsetter Trine Skei Grande.

Registreringskåt regjering
-Regjeringen har vist at de ikke tar personvernet på alvor, og Venstre er spesielt skuffet over SV i regjering som ikke har fulgt opp egen politikk på området, sier Skei Grande.

– Å registrere og gjøre data tilgjengelig løser ikke alle problemer, men det kan se ut til at denne regjeringen lever i en verden hvor problemer skal registreres vekk.

-Venstre er det eneste partiet som har tatt politiske initiativ til å styrke personvernet i denne Stortingsperioden. Venstre har blant annet vært kritisk til NAV-registeret og regjeringens registreringskåthet mht til helseopplysninger. Rapporten viser at vi må fortsette kampen, med økt styrke, avslutter Venstres nestleder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**