Skuffende avvising av lobbyregister

Trine Skei Grande stilte i spørretimen i dag fornyings- og administrasjonsminister Heidi Grande Røys spørsmål om hennes syn på å opprette et lobbyregister. Svaret var skuffende. — SV svikter åpenhetslinja når de sitter i posisjon, sier Skei Grande om SVs snuoperasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Trine Skei Grande lurer på om åpenhet er mindre viktig når man selv styrer.

Foto: Rune Kongsro

I dagens spørretime viste Trine Skei Grande til at SV og Venstre har stått sammen om mange saker om åpenhet i forvaltningen og rundt politiske prosesser. Nå skriver statsråd Grande Røys i en kommentar til forslaget at et lobbyregister vil ha "fleire uheldige konsekvensar".

– Er det viktig med åpenhet om maktstrukturene når man selv ikke har makt, mens det er mindre viktig når man selv styrer, spurte Trine Skei Grande statsråden.

Felles forslagsstiller
Venstre fremmet sammen med SV i 2003 et forslag om å innføre en registreringsordning for lobbyvirksomhet på Stortinget. På den tiden var SV og Venstre helt samstemte i at det var viktig med åpenhet rundt lobbyisme overfor de folkevalgte, og Grand Røys stemte selv for forslaget. I desember 2007 fremmet Venstre på nytt et forslag om å innføre en registreringsordning for lobbyvirksomhet i Stortinget, i departementene og på Statsministerens kontor. Men fem år senere har ikke SV det samme engasjementet.

Statsråden viste til at et lobbyregister ikke var omtalt i Soria Moria og at hun derfor ikke kunne støtte et slikt forslag nå.

Overkjørt av regjeringspartnere
– Det er tydelig at SV har blitt overkjørt av Arbeiderpartiet, kommenterer Trine Skei Grande etter spørretimen.

Gunnar Kvassheim mener SV harselerer over forslaget om lobbyregister.

Foto: Venstre

Skei Grande sa i spørretimen at det er en ærlig sak å tape en sak, men at hun er forundret over at statsråden ikke bare avviser forslaget, men også argumenter for at et slikt register vil være lite gjennomførbart.

– Det er underlig at SVs engasjement har blitt erstattet av en likegyldighet og harselering, sa deretter Venstre Gunnar Kvassheim i et oppfølgingsspørsmål.

Et lobbyregister vil gi mer åpenhet
I Venstres forslag vises det til at vi har klare og omfattende regler for offentlighet og innsyn i forvaltningen, men at dagens regelverk ikke gir tilstrekkelig åpenhet og innsyn når det gjelder ulike former for lobbyvirksomhet.

– Lobbyisme er ikke noe suspekt, påpeker Trine Skei Grande. – Lobbyisme er en viktig del av vårt demokrati og Venstre ønsker ikke å regulere denne formen for påvirkning, men vi mener det er viktig med åpenhet og innsyn rundt lobbyvirksomhet.

Venstre er åpenhetspartiet
Venstre har en lang tradisjon for å ønske åpenhet og innsyn i politiske prosesser og i forvaltningen. For oss er åpenhet en viktig premiss for et levende demokrati og ytringsfrihet. Venstre var en pådriver for å få åpne høringer på Stortinget og ble møtt med de samme argumentene som vi nå møter når vi argumenterer for et lobbyregister. Men interessen om høringene på Stortinget har aldri vært større og det er stort oppmøte på de aller fleste høringene. De fleste er i dag enige om at endringen var vellykket.

Venstre var også pådriveren for en ny og bedre offentlighetslov. Bondevik I satte derfor ned et utvalg som i 2005 presenterte forslag til en lov som forsterker meroffentlighet og som vil gi mer innsyn og åpenhet for borgerne.

Det er heller ikke i dag mulig å komme inn på Stortinget uten å registrere seg.

Foto: Tore Rykkel

Underlig motstand
Forslaget om lobbyregister må ses i sammenheng med disse forslagene. En registreringsordning vil være enkelt å opprette, siden det allerede i dag ikke er mulig å komme inn — verken i departementene eller på Stortinget — uten å registrere seg.

– Jeg synes det er merkelig at det er så mye motstand mot en slik ordning, avslutter Skei Grande. – Det virker rett og slett som om det er viljen det står på for manges del.

Venstres forslag om å opprette et lobbyregister finner du her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**