Demokratiet får avgjøre

Bare Morten Andersen er forhåndskumulert i Ringsaker ved kommunestyrevalget 2007 – resten er det opp til velgerne å avgjøre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

– Dropper Ringsaklista, sier JA til Venstre, sier Morten Andersen.

Morten Andersen

Foto: Even Rise, HA

Ringsaker Venstre presenterer ei liste med 20 navn – med Morten Andersen på topp, og som eneste kumulerte kandidat. Morten har representert Venstre i kommunestyret i inneværende periode siden januar 2006 etter at Elin Ulven flyttet. Han har profilert Venstre på en god måte gjennom konstruktive og praktiske bidrag i lokalpolitikken. Morten bor i Moelv, er lege av yrke, med spesialistområde urologi.

Politikk fra A til Å.
Lista ordnet alfabetisk og et godt demokratisk prinsipp er at velgerne er de som vil avgjøre hvem som skal representere Venstre i kommunestyret i Ringsaker etter valgdagene 9. og 10. september 2007.

Nye og gamle navn.
Vår ungdomsrepresentant er Ole Emil Øygarden, fra Nes. Ole Emil er elev ved Ringsaker videregående skole og fyller 18 år før valgdagen. Han er den som er mest TV-kjendis av oss og mange kjenner han kanskje igjen fra TV Norges "Feriekolonien".
Det siste tilskuddet som listekandidat er Mauritz Aarskog, nyutdannet advokatfullmektig med praksis på Hamar, som har flyttet hjem til Veldre.
Unge Ingrid Fjelstad er i dag student innen informasjonsvitenskap og web-design ved Universitetet i Bergen og ønsker seg tilbake til Ringsaker etter endt utdannelse.

Tre er målet.
Ringsaker Venstre fikk ved forrige valg fattige 15 stemmer for lite til å bli representert med to personer i kommunestyret. Venstre har derfor satt seg det mål å få inn tre representanter i kommunestyret.

Status
Ringsaker Venstre har siden 1995 vært politisk representert i kommunen, først ved Tom Åge Myhren, siden ved Kine Kyllingstad, Oddvar Eikrem, Elin Ulven og ønsker nå å befeste sin stilling i Ringsaker. Venstre har en ideologi og et verdisyn med grunnlag i troen på enkelt-mennesket og det samfunn de omgir seg i – mange innbyggere kjenner seg igjen her.
Fortsatt vil de fire kjerneområdene til Venstre stå i fokus med
– en moderne miljønasjon,
– et sosialliberalt parti med sosialt ansvar og mer til de som trenger det mest,
– en skolepolitikk for kunnskap og like muligheter og
– bedre forhold for et kreativt og nyskapende næringsliv.

Fakta
Konkret har Venstre gitt innspill på miljøområdet ved "Strandplan Mjøsa" og ansvar for forurenser ved Norske Skog ved Strandsaga i Brumunddal. Dessuten krever Venstre en "Klimaplan for Ringsaker", flere læreplasser innen pleie- og omsorgsyrket i kommunen og en aktiv skolestrukturdebatt med fokus på skolens plass i kommuneregnskapet.
i forhold til lokalt næringsliv ønsker Venstre å bidra til økt etablering av ny virksomhet i kommunen og ikke minst støtte til lokalt landbruk med muligheter til ny næringsutvikling.

Venstre gleder seg til videre politiske arbeidet og til valgkampen 2007.

Listestillinga
fra Ringsaker Venstre ved Kommunevalget i Ringsaker 2007