Miljøpolitikk — det er fali det

FNs klimarapport slår fast at menneskeskapte utslipp allerede har ført til klimaendringer, og at utslippene vil føre til enda mer dramatiske klimaendringer i fremtiden. Endringer som nevnes er bl.a. havstigning, snøsmelting, mer nedbør i Norge, tørke i Sør-Europa.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

EU har forpliktet seg til å redusere utslippene av farlig klimagasser med 20 %. Norge ved regjeringen Stoltenberg lener seg tilbake å sier, tja kanskje miljøet endres, men å redusere våre utslipp, nei det må vi vurdere nærmere.

Flere EU land, deriblant Sverige og Danmark, støtter en bindende målsetning om at innen 2020 skal 20 % av EUs totale energiforbruk stamme fra fornybare energikilder. Den norske regjeringen vil ikke støtte et slikt bindende mål for fornybar energi.

EU-landenes energiministere har vedtatt et bindende mål om at biodrivstoff skal utgjøre 10 prosent av forbruket av bensin og diesel i 2020. Den norske regjeringen, tja dere kan tenke dere selv hva den mener.

Venstre vil at det offentlig skal gå foran ved blant annet å stille miljøkrav ved offentlige innkjøp, og etterspørre elbiler og biler som går på biodrivstoff. Venstre vil at Norge skal være en moderne miljønasjon og at klimaendringene må tas på alvor. Klimapolitikk handler om verdivalg og om å vise solidaritet og støtte med de menneskene som vil rammes hardest av klimaendringene. Venstre er et moderne, løsningsorientert og teknologioptimistisk parti som vil at våre barn og barnebarn gis minst like gode muligheter til ren natur som vi selv har hatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**