Vi har framtida foran oss

Mange setter pris på å reise til Syden for å oppleve sol og varme, gjerne flere ganger i året, og det er jo fint å ha mulighet til det. Men fortsetter alle å ta disse turene stadig oftere, behøver vi etterhvert ikke å gjøre det lenger. Klimaendringene vi skaper ved stadig større CO2-utslipp gjør at varmen kommer til oss isteden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Av Line Mørch
Leder, Aust-Agder Venstre

Fly

Kan hende får vi det fint her nord, med varmere vær, men i så fall blir vi ikke alene. Folk blir ikke boende der ørkenen overtar landskapet, og de blir ikke boende der havet oversvømmer landområdene. De reiser dit det blir mulig å bo og leve. Da blir det trangt om plassen, og det blir langt fra fredelig. Det blir en hard kamp om knappere ressurser, vi må forvente mer krig og ufred i verden.

Lyspunktet er at det er mulig å stoppe klimaendringene, men vi må gjøre det nå! Vi må velge politikere som innfører nasjonale og globale tiltak. Kvotehandel som bidrar til å redusere store utslipp i andre land er bra, men det må bare være et tillegg til det vi gjør her hjemme. F.eks. burde det ikke vært mulig å få bygge gasskraftverk uten rensing.

Mye kan overlates til myndighetene, men mye må vi ta ansvaret for selv. Når regjeringen ikke vil ta ansvaret for nasjonale tiltak, men kjøper seg avlat med kvotehandel for å fortsette utslippene, må vi ta ansvaret lokalt.

Menneskeskapte endringer er gjort av mennesker der menneskene er. Da kan hver og en av oss først og fremst gjøre noe der vi er.

Vi har mye fritid, og mye utslipp kommer fra fritidsaktiviteter. Det er selvfølgelig gøy å kjøre snøscooter og vannscooter, men det er ingen menneskerett. Spenningen kan en kanskje like gjerne ta ut med å sykle til skole og jobb? Og kunne sykkelferie være like morsomt som bilferie? Hva med å bruke kreativiteten til å finne morsomme og spennende aktiviteter, helst i nærområdene, som ikke forurenser?

Mange valg vi tar i hverdagen bestemmer om vi slipper ut klimagasser eller ikke. Bilkjøring er den viktigste. Det er politikernes oppgave å gjøre det mulig å ta de riktige valgene. Det skal være mulig å reise kollektivt, det skal være mulig å fylle biodrivstoff, det skal være mulig å bo slik at en kan gå eller sykle til skole, jobb og fritidsaktiviteter, det skal være mulig å sykle uten å sette liv og helse på spill i trafikken, det skal være mulig å koble seg på miljøvennlige fjernvarmeanlegg, det skal være mulig å handle lokalprodusert, "kortreist" mat.

Venstre vil at kommuner og fylker tar ansvar, og utarbeider og forplikter seg til lokale klimaplaner. Samtidig oppfordrer vi hver og en innbygger til å ta sin del av ansvaret. Det er ikke bare menneskehetens framtid det dreier seg om, men jordas framtid, der vi og våre medskapninger bor. Og det er mulig å gjøre noe!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**