UNGT OG LOKALT

Ringebu Venstres 2.kandidat Trine Jonhaugen sier: “Takhøyden er stor i Venstre, og det passer meg godt. Jeg står for mine meninger selv om partifellene kan ha en annen oppfatning av en sak. Slik må partipolitikken være dersom ungdommen skal engasjere seg politisk. Venstres program og partifellene appellerte til meg både grunnet sin “meningers mot” og fordi den setter ungdom og nærmiljø veldig høyt.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

18 kandidater stiller på Ringebu Venstres liste foran årets valg. Annenhver kandidat er mann og kvinne, og snittalderen er kun på 40 år.

Ved siste kommunevalg manglet Ringebu Venstre kun sju stemmer for å få to representanter i kommunestyret, de måtte nøy seg med en. I år har de god tro på å få inn to representanter, men de håper på tre. De to listetoppene ser på kjønnskabalen i partiet og den unge snittalderen som et godt argument for å stemme på Venstre.

Ungt og lokalt
– I tillegg til at vi mener å ha gode saker, så viser vi overfor velgerne at vi tar kjønnsbalansen på alvor og lar de yngre slippe til. Vi er et framtidsretta parti med en framtidsretta partiprofil, sier listetopp, Svein Bruket. Som nummer to på lista har han Trine Jonhaugen som fyller 18 år i desember.
– Er det lettere å være ung jente og politiker når partiet har en 50/50 kjønnsfordeling?
– Takhøyden er stor i Venstre, og det passer meg godt. Jeg står for mine meninger selv om partifellene kan ha en annen oppfatning av en sak. Slik må partipolitikken være dersom ungdommen skal engasjere seg politisk. Venstres program og partifellene appellerte til meg både grunnet sin "meningers mot" og fordi den setter ungdom og nærmiljø veldig høyt. Min tid i ungdomsrådet har engasjert meg mer og mer i politisk, og jeg kan fortelle annen ungdom at politikk slettes ikke er kjedelig, forteller Trine som i disse dager er i gang med kjøretimer for å ta "lappen".
– Hva er den viktigste grunnen til at du satser på politikk i så ung alder?
– Først og fremst så er det interessen for lokalsamfunnet som er drivkrafta. Men jeg ser også på Venstre som et gründerparti som kan tilrettelegge for at vi får varige og nye arbeidsplasser. Jeg og annen ungdom må ut for å ta utdannelse, men vi vil gjerne ha noe å flytte hjem til.

Nærmiljø og vippeposisjon
Partiprogrammet til Ringebu Venstre blir ferdigsnekret i løpet av uka. Uten å røpe hele smørbrødlista så kan listetopp Svein Bruket fortelle at nærmiljøet har en sentral rolle.
– Nærmiljøet er god og viktig lokal politikk. Vi vil ha det pent rundt oss både der vi bor og det vi skal vise fram til de som besøker kommunen vår. For å få til dette trengs dugnadsånd og samarbeid mellom partiene. Ringebu Venstre kan være partiet som sørger for gode samarbeidsrelasjoner mot felles mål.
– Lukter jeg et håp om Ringebu Venstre i vippeposisjon?
– Selvfølgelig hadde det vært ei flott rolle og en fin posisjon i kommunepolitikken. Havner vi der så vil vi selvfølgelig benytte den for det den er verd, men på en fornuftig måte. Ringebu Venstre er et ungt parti med unge kandidater som har tida foran seg. Får vi velgernes tillit så vet vi at det forplikter også i framtida, avslutter Bruket med håp om et godt valg for sitt parti.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**