Kjære velger!

Venstre toppkandidat Per A. Thorbjørsen skriver her sin hilsen til velgerne i Stavanger: -Nå er det opp til deg. Nå er det du som skal avgjøre hvem som skal styre byen og hvilke saker som skal være viktige de neste fire årene. Valget er ditt!
Venstre er klare for å gjøre sitt for at Stavanger skal bli bedre på bymiljø, skole, kultur, sosialpolitikk og omsorg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Kjære velger

Valgkampen er over søndag 9. september kl. 1600. Da åpner valglokalene over hele byen. Vi i Venstre har først og fremst ført en valgkamp om lokale saker fordi det er et lokalt valg.

Per Thorbjørnsen

Foto: Frode Kleppe

Det har vært nok å ta av: Vi må bevare Nytorget, det er åpenbart at torget har behov for en rehabilitering. Men veien går ikke via riving av ni hus, riving av jugendmuren og nedhogging av trerekken. Det er meningsløst at Nytorget skal graves opp for å bygge et underjordisk parkeringsanlegg. Det er meningsløst på grunn av hensynet til de næringsdrivende, Storhaugs innbyggere og for den saks skyld hele byen. Det er trist at flertallet i bystyret ikke har skjønt at en rasering av Nytorget og trehusbebyggelsen er å tukle med en byens identitet — med det særegne og unike. Trehusbebyggelsen er Stavangers store styrke i turistsammenheng. Det var mye uforstand som rådde da bystyret behandlet vern — ikke vern av Gamle Stavanger på 1950-tallet. Det var så vidt det ble et flertall for bevaring. Vi vet hva Gamle Stavanger har betydd for Stavanger. Derfor er det så ubegripelig at vi ikke har lært. Når saken om Nytorget kom opp var det et overveldende flertall som ønsket å rive alt! Du kan med din stemme endre på dette. Et sterkt Venstre kan kreve helt ny reguleringsplan for Nytorget: Vern og fornyelse

Nytorget er også blitt symbolsaken for miljø og bymiljøsaken! For Venstre har hensynet til miljøet og klimautfordringene vært en av våre viktigste saker gjennom 40 år. Nå har vi muligheten til å vise lokalt at skal Jorda reddes må vi begynne lokalt. Vi må starte i et av verdens rikeste land og vi må starte i en by som har oljen å takke for veksten. Derfor vil vi ha Europas mest forpliktende, dynamiske og offensive klimaplan!

Av andre enkeltsaker som Venstre har jobbet for i denne valgkampen må jeg nevne: Lang Eiganestunnel, kompetanseår for lærerene, bedret psykologtilbud for barn- og unge som sliter, dagsenter på alle sykehjem, å styrke Stavanger faste ungdomssymfoniorkester. Dette bare for å nevne noen viktige saker.

Vi skal love deg at vi hver dag de neste fire årene skal jobbe for å få gjennomslag av de sosialliberale verdiene og våre lokale enkeltsaker.

Ta gjerne kontakt også etter valget. Spør hvor sakene blir av hvis du synes det blir stille Men søndag og mandag gjelder det. Det gjelder å stemme Venstre, spør du meg!

Dersom du fremdeles er i tvil. Ring meg gjerne direkte på 90 77 37 12. Jeg svarer gjerne på spørsmål.

Godt valg og bruk stemmeretten!

Per A. Thorbjørnsen
1. kandidat Venstres liste i Stavanger