Hver fjerde stemme til Venstre i Ringsaker

– men ingen plass i Formannskapet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Sjur Alhaug

Foto: A.Hovstø

Venstres framgang i Ringsaker setter spor langt utover Hedmark. 1040 stemmer eller nesten hver fjerde stemme til Venstre i Hedmark ble avgitt i Ringsaker. Dette viser den eventyrlige veksten Venstre har hatt i Ringsaker. Fra siste kommunestyrevalg i 2003 har Venstre fåt 660 flere stemmer og 273 flere stemmer enn Stortingsvalget i 2005. Venstre i Ringsaker økte sin representasjon fra 1 til 3 plasser i kommunstyret.

Ingen Formannsskapsplass
Men Venstre får ingen plass i Formannskapet. KrF har nemlig inngått et valgteknisk samarbeid med Senterpartiet som heller ikke gir KrF noen representasjon i Formannskapet. Formannskapsplassen gir KrF derved bort til SV. I valget fikk SV bare 823 stemmer (6,3 %) og betydelig mindre enn Venstre sine 8,0 % av stemmene.

KrF gir til SV
Konsekvensen av KrF sitt valgtekniske samarbeid blir at SV – med en tilbakegang på hele 6,3 % – får plass i Formannskapet. Venstre var bare 15 stemmer unna 4 representanter i Kommunestyret. Noen ganger er politikken urettferdig. KrF – det er fortsatt mulig å skifte side – Venstre og KrF har jo samarbeidet godt tidligere!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**