Rælingen kommune og skoleresultater

Nylig har vi fått vite resultatene av de nasjonale prøvene, og det var ikke spesielt hyggelig lesning for Rælingen kommune. Rælingen er jevnt over blant de dårligste av alle kommunene på Romerike.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre har tidligere påpekt at kommunen har et forbedringspotensial på en rekke områder. Tidligere publiserte data fra Skoleporten.no viser at Rælingen har dårligere resultater på avgangsprøvene i norsk, matematikk og engelsk enn snittet for Akershus og når det gjelder resultatene for standpunktkarakterene i matematikk har disse ligget under både fylkes- og landsgjennomsnitt de siste fem årene.

Tall som viser ressursinnsatsen til skoleformål (KOSTRA-2006) viser at Rælingen faktisk ligger over snittet for Akershus. En annen forklaringsvariabel for dårlige resultater er foreldrenes utdanningsnivå. Men, også her viser data at Rælingen faktisk har en lavere andel av befolkningen med lav utdanning (Styrings- og informasjonshjulet-2007) enn de andre kommunene på Romerike. Hvordan kan det ha seg da at resultatene jevnt over er dårligere?

De senere årene har veksten i antall elever har vært større enn veksten i antall lærere. Venstre foreslo ved fjorårets budsjettbehandling, som eneste parti, å øremerke en bevilgning til å ansette flere lærere slik at lærertettheten bedres. Vi har også programfestet leksehjelpsordning ved hver skole, og forsøk med etter- og videreutdanning for lærerne.

På sentralt hold har Venstre foreslått å satse på kvalitet i skolen ved å prioritere tiltak for lærerne. Vi mener gode lærere er nøkkelen til god undervisning. Venstre vil derfor ha på plass en femårig allmennlærerutdanning, samt å styrke videreutdanningen av lærerne. Vi mener også at det viktigste er å sørge for god lærerdekning og kompetente lærere før man utvider skoledagen med flere timer eller innfører gratis frukt og grønt. Det er vel og bra med bananer, men vi mener kunnskap må prioriteres først.

Etter tre år med sosialistisk styre i Rælingen er det tydeligvis andre ting enn kunnskap som anses viktigst. Venstre vil i hvert fall være en målrettet pådriver for å bedre læringsmiljøet og kunnskapene til elevene ved våre skoler.

Chriss Madsen

Leder i Rælingen Venstre