Rettferdig handel i Rælingen

I kommunestyremøtet 19. desember ble det vedtatt at Rælingen kommune skal arbeide for å få status som Fairtrade-kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Initiativet om å bli Fairtrade-kommune hadde sitt utspring i et spørsmål til ordføreren fremmet fra Chriss Madsen og Venstre 22.11.06. Endelig er saken blitt politisk behandlet og det er med stor glede vi i Venstre kan konstantere at et stort flertall i kommunestyret vedtok å arbeide for at vi skal få status som Fairtrade-kommune.

Fairtrade er en merkeordning som garanterer at produsenten, f.eks. en kaffebonde, får nok betalt for varene sine til å kunne leve av inntekten i stedet for å måtte motta passiv bistand.

Fairtrade garanterer at:
· Plantasjene overholder nasjonale lover om minstestandarder med tanke på blant annet lønnsforhold, organisasjonsrett, legehjelp, boliger, arbeidsmiljø og menneskerettigheter
· Småprodusentene får en garantert minstepris for varene sine som dekker produksjonskostnadene og gir en lønn til å leve av.
· Tvangs- og barnearbeid ikke finner sted på plantasjene.
· Produksjonen foregår mest mulig miljøvennlig. Dette innebærer blant annet reduksjon i bruk av sprøytemidler og egne tiltak mot jorderosjon og vannforurensning.
· Handelen foregår mest mulig direkte mellom produsent og importør. Slik får produsentene en større del av kjøpesummen.
· Småprodusenter må danne demokratiske og representative kooperativer hvor kvinner skal delta.
· Produsenten kan få inntil 60% av kjøpesummen på forhånd. Dette gir muligheter til å investere i og forbedre produksjonen.
· Importører og bøndenes organisasjoner inngår en langsiktig avtale som er med på gi bøndene bedre muligheter til å planlegge fremtiden.
· Diskriminering pga kjønn, rase, politisk tilhørighet osv. ikke forekommer.

Venstre mener Fairtrade er et viktig lokalt tiltak for å hjelpe vanskeligstilite produsenter i sør. Fairtrade-merkede varer kan kjøpes i de fleste dagligvarebutikker, og vi oppfordrer alle innbyggerne i Rælingen til å støtte opp om ordningen gjennom egne innkjøp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**