Åpenhet — det er fali det

19.12.07 behandlet kommunestyret i Rælingen spørsmålet om hvorvidt Rælingen kommune skulle melde seg inn styrevervregisteret til KS. Dette er et register hvor folkevalgte og ansatte frivillig kan registrere sine styreverv og økonomiske interesser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

KS oppfordrer kommunene slik registrering " av hensyn til allmennhetens tillit til at kommunene har høy etisk standard i sin virksomhet og at allmennhetens interesser ivaretas på best mulig måte".

I en tid hvor mange av kommunene i vår region ikke akkurat oser av positivt omdømme og tillit etter bl.a. Vannverkssaken, og hvor stadig flere spør seg om hva som egentlig foregår i politiske organer og kommunale samarbeidsfora, burde alle tiltak for mer åpenheten og innsyn ønskes velkommen.

Det var derfor svært underlig, men ikke veldig overraskende, at Ap gikk i mot dette og klarte å få et knapt flertall til å stemme i mot en innmelding i styrevervregisteret. Begrunnelsen var at en slik registrering vil være svært ressurskrevende. Dette er i beste fall en kraftig overdrivelse da registeret er web-basert, og ikke krever noe omfattende ajourhold etter at opplysninger først er registrert inn. Et annet argument som ble brukt var at registreringen er frivillig — og derfor ikke har noen som helst verdi. Så da er det hensiktsmessig og greit hvis vi snakker om tvang, men ugreit hvis det skal baseres på frivillighet? Jeg forstår ikke logikken. Hva er det representantene fra Ap er så redde for?

Venstre støtter alle tiltak som fremmer allmennhetens muligheter for innsyn i den administrative og politiske forvaltningen. Vi tror at lokaldemokratiet faktisk vil styrkes hvis innbyggerne kan være sikre på at folkevalgte og sentrale personer i administrasjonen ikke har verv eller interesser som direkte eller indirekte kan sette deres habilitet i tvil. Det er innbyggerne vi jobber for, ikke oss selv.

Chriss Madsen
Leder i Rælingen Venstre