Bærekraftig bydel med grønne kirker og moskéer

Gamle Oslo Venstre er meget godt fornøyd med at bydelsutvalget endelig har vedtatt Plan for miljø og bærekraftig utvikling for bydelen — Lokal agenda 21.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Ronny Fagereng

Foto: Fagereng

– Denne planen har jeg etterlyst flere ganger. Men nå er den her, og jeg følger en begeistring inni meg. Nå begynner det virkelige arbeidet, sa Ronny Fagereng, gruppeleder Gamle Oslo Venstre i BU-møtet.

Siden programmet Miljøbyen Gamle Oslo (1993 — 2000) og Handlingsprogrammet for Oslo Indre Øst (1997 — 2006) har bydelen jobbet systematisk med miljøspørsmål. Uten eksterne programmer til hjelpe må bydelen nå ta et større ansvar for egen miljøutvikling.

– Det er blitt sagt at: "Først når noen klarer å beskrive et miljøvennlig samfunn som vi gleder oss til å leve i, kommer ting til å skje – og da kan det skje fort." Gamle Oslos plan er ambisiøs samtidig som den ikke legger lista for høy. Det er viktig at vi kjenner glede og mestring når vi forbedrer miljøet, sier Ronny Fagereng (V).

I tillegg til å miljøfyrtårnsertifisere egen virksomhet, vil bydelen etablere et Lokal Agenda 21-forum/miljøgruppe. Hensikten er å ha en arena for dialog samt være pådriver for bærekraftig utvikling i bydelen. Bydelen har også øremerket deler av frivillighetsmidlene til lokale tiltak som knyttes til miljø, LA21 og bærekraftig utvikling.

Grønn menighet

Foto: Kirken

– Det er også gledelig at bydelen og kirkene vil samarbeide om en bærekraftig bydel. Vålerenga kirke er allerede en grønn menighet og Grønland kirke godt i gang, og kanskje kan vi få en grønn moske? avslutter Ronny Fagereng (V), som sender utfordringen til Islamic Cultural Centre Norway som åpner nytt moskebygg i Tøyenbekken til våren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**