Ekteskap for alle!

For et liberalt parti er det en selvfølge å behandle mennesker likt uavhengig av seksuell legning. Å være gift utløser en rekke juridiske rettigheter og plikter, som ikke kan forbeholdes ekteskap mellom mann og kvinne alene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Snart legges det frem forslag til ny, felles ekteskapslov. En ny ekteskapslov er en stor, verdibasert reform. Det er på tide at staten slutter med å bestemme hvilken type samliv et par skal leve. Det er på tide at statens tvangsstyring av statskirken opphører, og det er på tide at staten avvikler sin statsreligion. Venstre støtter derfor en lov som fjerner de siste rester av diskrimineringen av homofilt samliv.

Det har vært mange leserinnlegg om dette temaet, og mange spår negative konsekvenser av en felles ekteskapslov. Vi er overbevist om at denne reformen om noen år vil være like grunnfestet som stemmerett for kvinner, kvinnelige prester eller homofilt partnerskap. Alt dette har vært reformer som har bygd ned eller fjernet omfattende diskriminering i det norske samfunnet. Det varslede anarkiet eller sammenbruddet i normer har ikke kommet i noen av tilfellene. Vi er overbevist om at de eneste konsekvensene av en felles ekteskapslov er at vi får et åpnere og rikere samfunn.

Venstre støtter en felles ekteskapslov. Men Venstre skiller seg også fra regjeringspartiene, som vil pålegge trossamfunnene å vie homofile par selv om det skulle stride mot deres overbevisning. Dette er et inngrep i religionsfriheten. Venstre vil skille det juridiske og seremonielle ved inngåelse av ekteskap. Det er viktig for oss at alle borgere likebehandles, men at staten ikke tvinger trossamfunn til å gjøre noe de ikke synes er riktig.

Staten skal være sekulær, den norske kirke skal fortsette som en viktig religiøs institusjon – som Den frie norske kirke. Det får vi neppe oppleve denne våren, fordi Senterpartiet og Arbeiderpartiet, og trolig også FrP ikke ønsker å la statskirken slippe fri. Men vi håper og tror at en ny ekteskapslov snartvil fjerne en statlig diskriminering basert på seksuell legning.

Solveig Nilsen, Jan Kenneth Stavenes

Kristiansand Venstre