Venstre politianmelder Xhibition

– Hvis eigerne av Xhibition Tom Rune Pedersen og Geir Hove ikke kan gjøre rede for hvor det er blitt av fresken “Posten skal frem” må de politianmeldes! Det sier Venstres gruppeleder i bystyret og nestleder i komite for Kultur, idrett og næring, Hans-Carl Tveit.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Hans-Carl Tveit

Foto: Jostein Pedersen

Venstre har tidligere tatt denne saken opp i bystyret, og kommunen har på bakgrunn av dette bedt Hove og Pedersen gjøre rede for hvor fresken har blitt av, fortsetter Tveit.

Det er bra at kommunen følger opp denne saken med å gi dagbøter til eigerne av Xhibition, men siden Hove og Pedersen fortsatt nekter å svare på hvor dette kunstverket har blitt av frykter vi at det har blitt ødelagt. Det er i såfall en kulturpolitisk skandale. Det var en klar forutsetning for at det gamle hovedpostkontoret kunne taes i bruk som kjøpesenter at dette kunstverket skulle remonteres i kjøpesenteret, fortsetter Tveit.

Venstre vil i møte i KKIN igjen spørre om Hove og Pedersen omsider har svart på kommunens henvendelse. Hvis de ikke har gjort dette ser Venstre politianmeldelse som det neste naturlige steget. I tilegg må kommunen iverksette ytterligere reaksjoner overfor eigerne av Xhibition dersom det er mulig. Vi kan ikke ha det slik at utbyggere seiler under sjørøverflagg ved å ikke følge opp betingelsene i byggetilatelser, avslutter Tveit.

Freskomaleri eller freske er kommer fra italiensk al fresco (muro) og kan best oversettes med på fersk eller ny (vegg). I bysantinsk kunst foretrakk en fremstillinger i mosaikk, men utover på 1200-tallet ble også freskomaleriet mere brukt. En av grunnene var at det var billigere og at det var mulig å videreutvikle motivene i denne teknikken. Siden dette har fresko vært den foretrukne teknikken innen kirkekunsten. Kilde: Wikipedia

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**