Det kan bli slutt på ståplass på skolebussen

Varaordfører Runolv Stegane fulgte i går opp en av hans gamle kampsaker under fylkestingssamlinga i Buskerud.
– Fylkestinget vedtok å ta ansvar i en situasjon der Regjeringa svikter, sier Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Fylkestinget i Buskerud vedtok tirsdag et offensivt forslag som trolig vil bety slutten på at skolebarn må stå på skolebussen.

Stegane

Foto: Ole Marius Fossen

-Dette var svært gledelig, og det viser at fylkestinget tar ansvar for en helt uholdbar situasjon, sier fylkesvaraordfører Runolv Stegane (V).
Staten svikter og har foreløpig vist liten vilje til å endre lovverk og forskrifter for å hindre en helt uverdig situasjon. Bare i Buskerud er det 500 skoleelever som daglig kun tilbys ståplass på skolebussene. Venstre og Frp har aktivt fremma forslag på Stortinget for å få endra vegtrafikkloven slik at det skal bli forbudt å tillate ståplasser, men foreløpig har det vært lite gehør å få fra regjeringspartia.
-Det var derfor ekstra gledelig at det var mulig å få fylkestinget med på et forslag om at spørsmålet nå utredes i Buskerud, og at vi tar sikte på å komme i gang med nyordninga neste skoleår, sier fylkesvaraordfører Runolv Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**