Venstre skuffet over manglende politisatsing

Venstres forslag om flere politistillinger fikk bare opposisjonspartienes støtte under Stortingets behandling i kveld. Venstres André N. Skjelstad er oppgitt. – Trygghet forutsetter et aktivt og tilgjengelig politi. Det er så enkelt at da må du ha nok politi, og da trenger vi folk, sier Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I forslaget som Stortinget behandlet i kveld gikk Venstre inn for 3000 nye politistillinger.

Foto: Venstre

I forslaget som Stortinget behandlet i kveld gikk Venstre inn for 3000 nye politistillinger innen ti år. Partiet ville at politiet øker rekrutteringen av sivile stillinger og politijurister med ca. 90 personer i året, samt å øke opptaket ved Politihøgskolen til ca 550 pr. år. Forslaget ville bl.a. gitt ca 2250 politistillinger i distriktene.

Synlig politi
– Ap lover sterkere politisatsing, men stemmer mot alle praktiske forslag om styrking. Vi vil øke antallet stillinger i politiet fordi vi ikke ønsker en vekterstat, men et tydelig, aktivt og synlig politi, sier Skjelstad.

Sammenlignet med Sverige og Danmark har norsk politi flere roller utover kjerneoppgavene. Politiet i Norge har for eksempel oppgaver innen sivil rettspleie, utlendingsforvaltning samt redningstjeneste og annen krisehåndtering.

– Slike viktige oppgaver gir politiet en lokal forankring, men det medfører også at politiets ressurser presses, poengterer André N. Skjelstad.

Lokale forhold
Under debatten i Stortinget pekte Vera Lysklætt bl.a. på vanskelighetene med å besette politistillingene i landets største kommune i areal — Kautokeino. Hun mener tryggheten til befolkningen må være den samme enten vi bor i Vestfold eller på Finnmarksvidda.

Vera Lysklætt

Foto: Venstre

– Det er dessverre mange eksempler på at politimangelen vi har i mitt hjemfylke er direkte uansvarlig. I dag er to stillinger besatt og tre ubesatt. Slik har det vært altfor lenge. Nærmeste politivakt på ettermiddager, netter og i helger er i Alta — som ligger 140 km unna. I klartekst: Altfor lang utrykningstid, sier Lysklætt.

Les også Veras kommentarer til NRK Sámi Radio.

– Alle dokumenter i Stortinget: 3000 nye politistillinger
– 23.08.2007: Vil ha 3.000 nye politistillinger
– Forslagsstillere: Odd Einar Dørum, Vera Lysklætt, Anne Margrethe Larsen og André N. Skjelstad

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**