Skolepolitikken mangler kraft og langsiktighet

– Innenfor skolefeltet er det bemerkelsesverdig at man ikke legger større vekt på rekruttering av lærere, som er den største utfordringen norsk skole står overfor. Utdanningsforbundet har vist at vi mangler om lag 1000 lærere årlig i årene som kommer, og vi vet at gjennomsnittalderen på lærerne vi allerede har i skolen er høy. 50 mill. kr. til rekrutteringstiltak er etter min mening for puslete, påpeker Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Den rødgrønne regjeringen mangler kraft og langsiktighet i satsingen på å bygge et kunnskapssamfunn for framtida, sier Venstres forsknings- og utdanningspolitiske talsmann Odd Einar Dørum i en kommentar til statsbudsjettet som ble lagt frem i dag.

Etter- og videreutdanning
Dørum viser til at dette er det siste statsbudsjettet den rødgrønne regjeringen legger frem før valget i 2009.

– Dette budsjettforslaget bærer derfor preg av å skulle tilfredsstille de fleste formål. Men den rødgrønne regjeringen svikter på noen grunnleggende punkter, påpeker Dørum.

Dørum er heller ikke fornøyd med Regjeringens forslag til satsing på etter- og videreutdanning av lærere.

– I realiteten foreslår bare regjeringen å videreføre satsingen på kompetanseheving på 375 mill. kroner som lå inne i Kunnskapsløftet, mens Venstre mener det er behov for et reelt videreutdanningsløft, sier Dørum.

Mangler langsiktighet i forskningen
Heller ikke på forskningsfeltet er Dørum fornøyd med Regjeringens forslag.

– Det er positivt at regjeringen innser at de må begynne å bygge studentboliger, men den varslede veksten i bevilgninger til universitets- og høyskolesektoren uteblir. Regjeringen gjør ikke annet enn å rette opp sitt eget famøse hvileskjær, og det er det minste man kan forvente, fremhever Dørum.

Venstre ønsker større langsiktighet i forskningssatsingen. Det innebærer blant annet at Forskningsfondet må økes med mer enn 6 mrd. kr. slik som Regjeringen foreslår.

– En kraftigere økning i Forskningsfondet ville gitt betydelig større mulighet til å foreta strategiske og mer offensive satsinger innenfor forskningsinfrastruktur og forskerrekruttering, sier Dørum, som varsler at Venstre vil foreslå dette i budsjettbehandlingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**