Gang-og sykkelsveg langs riksvei 222

Bra at det endelig blir gang-og sykkelvei langs RV222.
Gang-og sykkelvei gir både økt trafikksikkerhet, helsegevinster og miljøgevinster — stor avkastning på slike investeringer!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


I planutvalget:
Først til kravet om å sette ned fartsgrensa fra 80 til 60 km/t mellom Ottestad kirke og Guaaker som vi hadde i Planutvalget hvor forslaget ble vedtatt med 5 mot 4 stemmer.

Hvorfor?
Fordi de som bor langs vegen ber om det — jfr underskriftsaksjon — de som er mest berørt av trafikken — det er rimelig at det tas hensyn til det i et demokrati

Det kjøres mye traktorer på denne strekningen pga Felleskjøpets kornmottak, flere landbrukmaskinfirmaer på Ljøstad og i Stangebyen

RV 222 har dessuten mange tilstøtende veger — innpå og avkjørsler

Generelt stor trafikk på denne vegen — ca 6000 kjøretøy/døgnet — som også tilsier redusert fartsgrense

Så til tilleggsforslag nr. 2 om å vedta krav om 3 meter avstand mellom Rv222 og gsv:

Hovedbegrunnelsen for dette forslaget som også fikk flertall i Planutvalget (med 6 mot 3 stemmer), er å spare dyrket mark.

Den dyrka jorda langs Rv222 er av den aller beste i landet — såkalt mathvetekvalitet

Det kan argumenteres med at 3 meter avstand istedenfor 5 meter avstand mellom RV222 og gsv , gir noe dårligere skjerming mellom bilveg og gsv,- slik noen hevdet i Planutvalget.

I denne avveiningen mellom trafikksikkerhet og vern av dyrket mark, bør jordvernet veie tyngst fordi gevinsten ved å øke avstanden mellom vei og gsv, sannsynligvis er liten.

Jeg håper at kommunestyret kan slutte seg til begge tilleggsforslagene.

Det 3. tilleggsforslaget om vegkrysset ved vevla, fremmes ikke på nytt fordi det utløser en ny høringsrunde.

Det er ikke ønskelig — slike prosjekter går sakte nok

Erik Ringnes

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**