Sosialistisk symbolpolitikk rammer de små familieeide bedriftene

Ap, SV og Sp brukte i tirsdag flertallsmakta til å trumfe gjennom et hastevedtak i Stortinget for å skjerpe arveavgift for private eiere i næringslivet. Det skjer under dekke av en symbolkamp for utjevning og mot “de rike”, men er et alvorlig angrep på verdiskaping og arbeidsplasser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

- Andre land leter etter ordninger som legger til rette for smidige eierskifter. Norske sosialister, med Senterpartiet på slep, gjør det stikk motsatte. Det er sterkt beklagelig, understreker Lars Sponheim.

– Andre land leter etter ordninger som legger til rette for smidige eierskifter. Norske sosialister, med Senterpartiet på slep, gjør det stikk motsatte. Det er sterkt beklagelig, understreker Lars Sponheim.
Foto: Rune Kongsro

– Familiebedrifter utgjør svært ofte den milde formen for kapitalisme. Det er stabilt gjennom gode og dårlige tider og har andre mål enn det fjerne eierskapet. Eierne jobber sammen med sine ansatte, følger barna til samme barnehage og deltar i de samme foreningene. Denne formen for langsiktig, stabilt, godt norsk eierskap, ønsker mer Venstre mer av, ikke mindre, som stortingsflertallet, sier Venstres leder Lars Sponheim.

Bakgrunnen for Sponheims refs av regjeringen er regjeringspartienes skjerpelser i formuesskatt og arveavgift.

Særdeles ubehagelig for Senterpartiet
Andre land leter etter ordninger som legger til rette for smidige eierskifter. Norske sosialister, med Senterpartiet på slep, gjør det stikk motsatte. Det er sterkt beklagelig. Ikke minst må dette være et tankekors for mange av Senterpartiets kjernevelgere, som nettopp har sin base i mange familieeide bedrifter.

Senterpartiet har nå vært på feil side i en rekke saker som har gjort rammevilkårene verre for de familieeide småbedriftene. I sin var Senterpartiets daværende leder av Stortingets næringskomite, nåværende landbruksminister Lars Peder Brekk så ærlig at regjeringens politikk overfor de familieeide småbedriftene ble definert som "særdeles ubehagelig, for å si det rett ut". Noe mindre behagelig kan det umulig ha vært etter dagens vedtak.

Klapp på skulderen
– Jeg tror den debatten vi har i dag kommer til å være starten på en debatt vi kommer til å ha veldig mye av i høst, nemlig hva slags eierskap skal vi ha av norske bedrifter og norske produksjonsmidler i dette landet framover, sa Lars Sponheim i dagens debatt i Stortinget.

– Det kommer til å handle om vi fortsatt skal snakke vel om og legge til rette de familiene som tar på seg og står for et stabilt eierskap gjennom generasjoner i gode og i dårlige tider, og som regulerer livreima i dårlige tider, og dermed tar vare på det stabile gode eierskapet som det er. Ja, på mange måter er dette en kjærlighetserklæring til familieeide bedrifter som på en måte har vært den milde, gode norske formen for kapitalisme, som når det har blåst og skiftet og vært turbulens alle andre plasser, så har mye av dette stabile, gode eierskapet alltid stått der, ganske enkelt fordi eierne svært ofte jobber og deltar i den samme hverdagen som sine ansatte, går ut og inn av de samme barnehageportene som sine ansatte, går ut og inn av de samme foreldremøtene på skolen og vet at de har et mål med driften av sin bedrift i sitt lokalsamfunn som er noe annet enn veldig mye av det andre fjerne eierskapet, sa Sponheim

Mer privat eierskap
– Denne formen for langsiktig, godt stabilt privat norsk eierskap er noe Venstre ønsker å ha mer av. Det ønsker vi å stimulere, vi ønsker å gi det en klapp på skulderen og si fortsett med det, og ikke det motsatte signal som stortingsflertallet — hvor Senterpartiet er en del av — dessverre gir i dag, slo Sponheim fast.

Svekker konkurransen
Skjerpelsene i formuesskatt og arveavgift sender et veldig målrettet, negativt signal til dem som tar på seg oppgaven med å være private eiere i Norge. De kommer enda dårligere ut i konkurranse med utenlandske kapitalister, og selvsagt med staten som eier.

– Etter mitt skjønn burde vi stimulere flere til å ville eie i norske arbeidsplasser og til å satse i norske arbeidsplasser og bedrifter framover. Alltid i en nedgangskonjunktur vil bedrifter være mer utsatt, arbeidsplasser komme i spill. Vi får oppbrudd i økonomien hvor nye jobber og nye bedrifter må etableres. Da trenger vi norske eiere som har penger til å klare seg gjennom, og til å investere. Sosialistisk symbolpolitikk er det siste vi trenger i en slik situasjon, mener Venstres leder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**