— Vi trenger handling på Tøyen!

Ronny Fagereng (V) er ikke enig i at mer prat er det som skal til for å bedre forholdene på Tøyen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Ronny og Kjell

Foto: Nils Skumvoll

TØYEN: — Det finnes mange gode planer for Tøyen. Det har det gjort lenge, men problemet er at venstresida har en tendens til å bli litt for prosessorienterte, mens høyresida er mer resultartorientert, sier BU-medlem, Ronny Fagereng (V).

I forrige uke skrev Østkantavisa om Aps visjoner for utviklinga av Tøyen-området, der leder av bydelsutvalget (BU), Hans Christian Lillehagen (Ap) mener det slettes ikke har vært nok prat om Tøyen.

Falske forhåpninger
— Jeg skjønner at folk synes det skjer lite på Tøyen, men å slutte å snakke er ikke løsningen, sa han til Østkantavisa sist uke.

Feil framgangsmåte, mener Ronny Fagereng (V).

— Prating kan ikke være en politisk handling. På den måten gir man befolkninga på Tøyen falske forhåpninger, sier han.

— Det sies mye, men jeg savner mer konkrete tiltak. Arbeiderpartiet har alltid vært gode på å lage store planer, og mye av det de kommer med er positivt, men jeg mener de må få til noe mer konkret også, sier Fagereng, og sparker ballen videre.

— Det er viktig at vi ikke bare prater om tingene for å holde saken relevant gjennom prat. Vi må samtidig vise at vi kommer med konkrete forslag på bordet , og det må også følge med penger, sier han.

Har satt ned gruppe
Og som sagt så gjort i Venstres egne rekker. Sammen med stortingspresentant Trine Skei Grande (V) og bystyrerepresentant Kjell Veivåg (V) har Venstres BU-gruppe nå nedsatt en arbeidsgruppe, som skal jobbe for en storsatsing på Tøyen.

— Vi vil skissere en kulturplan for hele Tøyen-området, som beskriver aktiviteter som kan integreres i området og fremmes som forslag i et samspill mellom stat, kommune og andre aktører. Vi vil også lage et kulturkart som viser hvordan Tøyen-området kan knyttes sammen med de historiske områdene i byen, og med de nye institusjonene som nå bygges i Bjørvika, sier Fagereng, som ønsker å invitere ulike aktuelle aktører med i planarbeidet.

Samtidig ber han bydelsutvalget om å ta tak i både kortsiktige og langsiktige tiltak for Tøyen, for å vi se handlekraft.

Utfordrer BU
— Hvis vi ønsker noe konstruktiv, så synes jeg BU kan stemme for forslagene som Venstre har kommet med. Jeg opplever at vi stadig blir nedstemt, sier han.

— Vi har blant annet foreslått en senterforening, en egen vaktmesterordning i kommunale leiligheter og Tøyendager, der man kan skape et marked med kulturinnslag, der folk kommer sammen. Men alt dette har blitt nedstemt i BU, sier Fagereng, som også oppfordrer BU-gruppene til å ta kontakt med sine bystyre- og stortingsgrupper, for å sørge for handling på Tøyen.

— Det er det vi i Venstre gjør nå. Kanskje vi greier å få til noe solid, som vi kan fremme i bystyret eller Stortinget, og da håper jeg at andre partier trekkes med tidlig. Jeg ble tross alt lokalpolitiker fordi jeg vil se forandring, avslutter han.

Av Hege Bjørnsdatter Braaten
Les artikkel i Østkantavisa her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**