Kulturløft i trangt budsjett

Skedsmo-budsjettet for 2009 gir økt åpningstid på Hovedbiblioteket, økt støtte til Lillestrøm Kultursenter, fornyet fokus på Husebylåven og mer frie midler til det frivillige foreningslivet. — Dette er et stort løft for kulturlivet i hele Skedsmo kommune, sier en fornøyd Boye Bjerkholt, leder i Skedsmo Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Skolekorps

Foto: Venstre

I budsjettavtalen mellom flertallspartiene Arbeiderpartiet, SV, Senterpartiet, KrF og Venstre, er kultur en av de store vinnerne i et det trangeste budsjettet kommunen har hatt på mange år. Bjerkholt er spesielt fornøyd med at Husebylåven er inne igjen i handlingsplanen med planlagt ferdigstillelse i 2011.

— Husebylåven er et viktig kulturprosjekt for befolkningen på Skedsmokorset, og noe som Venstre har vært opptatt av å få på plass i lang tid, sier Bjerkholt.

I budsjettavtalen er det også lagt inn økt åpningstid for Hovedbiblioteket på Strømmen. I dag stenger biblioteket kl. 15.00 på fredager. Fra neste år vil stengetiden være 19.00.

— Jeg tror mange vil sette pris på at det går an å stikke innom biblioteket etter skole og jobb på fredag for å hente med seg en bok til helgen. Dette er et tiltak som koster lite, men som helt sikkert vil glede mange, sier Bjerkholt.

Han mener kultursatsingen i budsjettet er som hentet ut av Venstres program, og fremhever også økningen av tilskuddet til lag og foreninger.

— Venstre er opptatt av å bygge opp under det frivillige kulturlivet, både fordi det har en verdi i seg selv, men også fordi det er få steder hvor man får så mye igjen for hver krone som når pengene går til å generere og støtte opp om frivillig innsats. Det legges ned et utrolig antall arbeidstimer i lag og foreninger, og det arbeidet er helt uvurdelig for livskvaliteten i Skedsmo kommune. Med dette budsjettet viser vi hvor mye vi verdsetter den innsatsen som gjøres, avslutter Bjerkholt.

Budsjettet blir endelig vedtatt på kommunestyremøtet 3. desember.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**