Tromsø kommune må være en seriøs eier

— Ordføreren sparker bein under Tromsø kommune som seriøs eier, sier Jonas Eilertsen (V). Eilertsen sikter til ordfører Arild Hausbergs uttalelser om Kulturhusets sjef Nora Kiil i lørdagens Nordlys. — Er det på denne måten vi skal utøve eierskap i Tromsø kommune Hvilke andre eiere ville gjort noe slikt — i media spør Eilertsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Jonas Stein Eilertsen

Foto: Ivar Kvaal

Og spørsmålene skal han stille ordføreren kommende mandag, i formannskapet.

— Jeg vil spørre ordføreren om han ikke føler at han undergraver kommunens seriøsitet ved å uttale seg slik som han gjør. Formannskapet viste ansvarlighet ved å behandle de ansatte skikkelig i det siste møtet, men ved å gå ut som ordføreren gjør, sparker han beina under dette, mener Eilertsen.

— Jeg har stor forståelse for frustrasjonen i Kulturhusets styre og administrative ledelse nå. Man må jo forvente seg profesjonelle eiere. I stedet får de en stemoderlig behandling uten sidestykke av en ordfører som totalt har mistet bakkekontakten.

Eilertsen mener det er ledelsen i kommunen må ta på seg ansvaret for situasjonen.

— Man har altså ikke klart å følge opp sine eierskapsforpliktelser. Blant annet skulle jo utvalg som ser på Kulturhusets rolle og framtid komme med en utredning nå før sommeren. Og når likevel ikke ble ferdig, trekker man bare på skuldrene og avventer.

Eilertsen mener også at ordføreren bør forholde seg til styret, og at han bør skifte ut styret hvis han er misfornøyd med det.

— Når han går ut slik mot den administrative lederen viser han ikke seriøst eierskap. Og dette svekker ikke bare kulturhusets omdømme, det svekker også kommunens omdømme som eier, mener han. Det hadde virkelig vært på plass med en unnskyldning overfor Nora Kiil. Vi er jo vant til at FrP hakker på kulturhusledelsen og de ansatte, men jeg forventer mer av kommunens øverste politiske ledelse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**