— Prøv i private hjem

— Vi skal huske at seks av ti asylsøkere faktisk får opphold, det vil si at de har krav på det etter folkeretten. I anstendighetens navn må vi behandle dem som mennesker av kjøtt og blod, sier Rita Sletner i Fredrikstad Blad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Rita Sletner

Foto: Venstre

Sletner har selv bakgrunn som mottaksleder, og har i den senere tid besøkt alle mottakene i Østfold og en rekke andre frivillige institusjoner. — Det er fra dem jeg har fått innspill om dette. Jeg har grublet mye over det, og synes det bør vurderes som én av flere muligheter. Vi må være løsningsorienterte, sier hun til Fredrikstad Blad

Sletner mener det finnes en stor grad av vilje til frivillig innsats blant nordmenn flest, og viser blant annet til at barneverns- og fosterhjemsinstituttet. Samtidig er det en kjensgjerning at mange av asylsøkerne allerede har en tilknytning til Norge, i form av familie eller bekjente. Mange besøker og overnatter hos disse mens de bor i mottak.

— Mottakene, med deres fagkompetanse, må selvsagt ha det formelle ansvaret, understreker hun når hun lanserer muligheten for at folk med en ledig hybel eller utleieleilighet kan tas inn som tilbydere av bosted.

Hele artikkelen kan leses i Fredrikstad Blad.
Les også Rita Sletners kronikk om En anstendig integreringsdebatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**