Det AP ikke vil folk skal vite

Arbeiderpartiet har en strategi: De vil ikke at folk skal vite at en regjering bestående av Venstre, KrF og Høyre er et reelt alternativ til dagens rødgrønne regjering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstres stortingsvalgsprogram 2009 - 2013

Dette gir seg utslag i mange ukorrekte utspill. Trond Giske påstår at Venstres garanti mot FrP i regjering ikke er troverdig. Trond Tystad later som hovedspørsmålet i valgkampen er Jens eller Jensen som statsminister. Og Jens Stoltenberg har gjort Siv Jensen til sin hovedmotstander. Alt for å sikre at folk ikke får vite de reelle regjeringsalternativene.

De fleste meningsmålinger viser et borgerlig flertall. Riktignok er FrP på meningsmålingene frem til nå større enn Venstre, KrF og Høyre til sammen. Men mye tyder på at dette ikke vil holde seg frem til valgdagen.

Venstre, frukt, valg

Flere valgforskere peker på at FrP er fullmobilisert. Dette vil bety at de vil tape stemmer fremover når valgkampen starter for alvor. Da gjenstår spørsmålet om Venstre, KrF og Høyre til sammen blir større enn FrP. Dersom det skjer har Venstre klart uttrykt at vi vil felle dagens rødgrønne regjering og danne ny regjering sammen med Høyre og KrF.

Arbeiderpartiet forsøker å redusere norsk valgkamp til et "presidentvalg" med to alternativ, der det ene alternativet er fullstendig urealistisk. Så lenge et fløyparti som FrP ikke kan samle flertall bak sin politikk, vil de heller ikke komme i regjering. Det finnes derfor kun to reelle alternativ til den rødgrønne regjeringen: en mindretallsregjering bestående av Arbeiderpartiet alene eller en regjering bestående av Venstre, KrF og Høyre.

Idun Bortne

Venstre vil kaste den sittende regjering, og vi vil ha et anstendig borgerlig alternativ. Da vil landet få mer Venstrepolitikk – tydeligere klima- og miljøpolitikk, bedre småbedriftspolitikk, bedre velferdspolitikk, og større satsing på kunnskap, forskning og liberale verdier.

Idun Bortne
Bystyrerepresentant for Venstre