Lokale saker i høst

Saker til SOK (Skole, oppvekst og kultur) høsten 2009

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

1.
(Denne saken ble sendt inn i begynnelsen av sommerferien)
Det har vært i nyhetene at akuttberedskapen i barnevernet er svært dårlig rundt om i de forskjellige kommunene.
Jeg har sjekket på nettet og forstått det slik at akuttberedskap i Vestby er ikke-eksisterende etter kontortid.Hvis dette er tilfelle, bør vi gjøre noe med dette.
Jeg melder dette som sak til SOK og håper på tilbakemelding på om dette er en aktuell sak og at saken er registrert.

2.
I våres ble Glemmen vgs utsatt for bombetrussel. I etterkant ble det klarlagt at den interne varslingsrutinen var dårlig til tross for gode rutiner ellers. Som et resultat av dette vil alle vg skoler få internt varslingssystem ved skolestart.
I Tyskland ble elever drept grunnet manglende info ved skyteepisode. Vi har tidligere blitt informert om eksisterende rutiner ved trusselepisoder i skoler og barnehager. Men er det ikke på sin plass å se på selve varslingsrutinene og hvordan lærere og elever får beskjeder som ikke kan misforstås. Dette bør sees på i samarbeid med politiet.

3.
I følge aviser og media ventes stort mannefall nåpr svineinfluensaen kommer — antakelig ved skolestart. Har skolene planer for hvordan opplæringa kan opprettholdes ved stort sykdomfrafall blant lærerne, info til foresatte m.m. (Mulig dette allerede er klart — men jeg tillater meg å spørre.)

4.
I følge Dagbladet 2.august er det mange lærlinger som ikke har fått lærlingplass / opplæringskontrakt. Hvis dette er tilfelle blant elever som er hjemmehørende i Vestby kommune, bør vi finne ut hvor mange det er og om kommunen kan tilby lærlingplass til dem som har bestått vg2.
Det kan også være interessant å vite hvor mange lærlinger kommunen har per i dag.

Guri Haveråen
Medlem SOK/gruppeleder Vestby Venstre