Meningsfylt å stemme Venstre

– Hedmark Venstres nestleder peker på muligheten for utjevningsmandat

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

I et leserinnlegg i fylkets største aviser peker Hedmark Venstres nestleder, Sjur Skjævesland, på at i en analyse i Hamar Arbeiderblad (HA) av mandatsjansene til de ulike partiene er den feilen blitt gjort at Venstre er blitt glemt.

HA mener tydeligvis at det skal noe til at Venstre tar direktemandat fra Hedmark, men glemmer altså at Venstre kan komme til å bli representert ved utjevningsmandat. I Oppland har Vesntre omtrent samme oppslutning som i Hedmark, og til tross for at fylket har en stortingsrepresentant mindre enn Hedmark har nasjonale målinger flere ganger i valgkampen vist at Vesntre er inne med utjevningsmandat, sier Skjævesland, som understreker at da kan selvsagt det samme skje i Hedmark.

En stemme på Venstre er ikke bortkastet, fortsetter han. Erik Ringnes kan bli valgt inn på Stortinget. Hvis han ikke skulle bli valgt vil en stemme fra hedmark uansett bidra til å sikre Venstre utjevningsmandater fra andre fylker.

Dette kan vise seg å være avgjørende for å oppnå dannelsen av en ny regjering av Høyre, KrF og Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**