-Straks tilbake

Roar Sollied takker alle som stemte Venstre. Men det ble for få å takke denne gangen. 8 stemmer til fra hver kommune i Norge hadde gitt sjansen til tre utjevningsmandater. Han kunne ha fått ett av dem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Kjære Venstre-velgere!

Roar S

Foto: DS

Takk for at du stemte Venstre! Dessverre manglet vi 0,1 % eller vel 3000 stemmer på landsbasis for å få det antall mandater som tilsvarer stemmetallet. 3000 stemmer hadde utløst tre mandat mer. Det kunne ha gitt meg stortingsplass, men det er nå mest interessant for Troms Venstre og meg.

Etter et døgn i tenkeboksen og uttallige intervjuer, men før en reell analyse foreligger, er jeg kommet til at vi er utsatt for taktisk stemmegivning. Stemmene har gått til AP fra venstrefolk som ikke var overbevist om vår avstandtagen til FrP, og til Høyre for dem som var mest opptatt av borgerlig regjering uansett innhold. La det være klart, vår standpunkt (ikke bare Sponheims standpunkt) om ikke å gå i regjering med FrP, var riktig av politiske grunner. Det motsatte ville ikke bare tatt velgere, men sågar fjernet medlemmer, selve grunnfjellet i Venstre, og det ville ha vært langt verre. Velgere er mer flyktige. Og etter valget har allerede mange angret dyrt. Og mange ser nye muligheter med samling i bånn.

Mer enn 800 nye medlemmer på 36 timer.
Flere velgere står nå fram og vedstår at de stemte AP, men vil samtidig melde seg inn i Venstre. Da vi startet sentralstyremøtet kl 15 i går, hadde 178 nye medlemmer meldt seg. To timer senere var det 190. Kl 16 i ettermiddag var det over 600, og 835 når disse linjer skrives. Det betyr at vi har økt medlemstallet med ca 12% på to dager, og merk: Vi hadde allerede stigende medlemstall tidligere i år. Dette lover nytt løft for Venstre.

Står støtt
Sentralstyret og landsmøtet erkjenner det som har skjedd og åpner for full analyse, men det er ingen klandringer verken av hverandre eller politikken. Vi står oss på å stå støtt, for vi er trygge på politikken vår. Jeg beklager at Lars Sponheim forsvant brått ut. Det var ikke uventet når resultatet ble slik, men resultatet var altså desto mer uventet. Men resultatet er også et eksempel på at man ikke fjerner et parti, selv om partiet havner under sperregrensen. Vi har to mandater og to superdyktige som første vara, og tro meg: De vil bli langt mer markante enn de fleste førstevalgte til Stortinget.

Troms

Roar med valgkampjenter

Foto: Leif Magne

For min egen del føler jeg at det ble dårlig bestalt for mye innsats i Troms. Og det var ikke bare min innsats gjennom en utsatt ferie. Jeg vil spesielt takke Øystein, Jonas og Elin, som har jobbet nærmest meg, men også korpset av UV-folk, alle tillitsvalgte og veteraner som har bidratt på stands, med avisinnlegg, med distribusjon av brosjyrer og praktisk arbeid. Takk også til mine brødre Stefan og Sverre Kristian, samt Steinar Steffensen og Haugli-trioen, som bidro på vår siste stand under Nordnorsk matfestival.

Hvis det er en trøst for Troms, så ble vi tatt av en negativ landsvind. Det hadde vært betydelig verre å få et dårlig resultat i Troms hvis det ellers gikk godt. Men det er bare fattig trøst.

Venstre har vært erklært død mange ganger før. Denne gangen er jeg helt overbevist om at vi reiser oss fort. Ikke bare fordi vi har mange nye medlemmer, men fordi vi har et samlet lag, en god organisjon og en ordnet økonomi. Vi trenger ingen havarikommisjon! At noen ikke ønsker oss tilbake får være et tegn på at vi trengs der ute og en sterk motivasjon for Venstre-folk. Som jeg skrev på jubileumsdagen: Venstre lever lenge.

Vi gir oss ikke! Venstre har visjoner og løsninger som er framtidsrettet og bærekraftige samtidig som partiet er bunnsolid på grunnleggende borgerrettigheter.

Vel blåst og takk for denne gang!

Med hilsen Roar Sollied

Roaring Hot Libs on stage

Foto: ØyNils

Roaring Hot Libs på Matfestivalen

Hybridbil

Foto: RoSo

Venstre kjørte 400 mil med hybridbil under valgkampen

Elin Sandvik i debatt

Foto: Roar S

Elin Sandvik debuterte i skoledebattsammenheng

Jonas i debattpanel

Foto: RoSo

Jonas Eilertsen foran flere hundre soldater i Heggelia.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**