Nedslående valgresultat — optimistisk medlemsvekst

-Vi er naturlig nok skuffet over valgresultatet, men vi opplever nå i timene etter valget en så stor strøm av innmeldinger at vi som parti faktisk skal komme styrket ut av dette. Det sier Venstres fylkesleder Helge Solum Larsen. Det manglet skarve 3000 stemmer nasjonalt for at partiet skulle nå 4 prosent. Det ville gitt 7 — 8 mandater og kunne endret styrkeforholdet i Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Gunnar Kvassheim og Helge Solum Larsen

Foto: Tore Nilsen

-Jeg er spesielt nedtrykt over at Gunnar Kvassheim ikke ble gjenvalgt. Han har vært Rogalands mest tilgjengelige og dedikerte stortingspolitiker.
Solum Larsen mener Norge hadde trengt Gunnar på Stortinget denne perioden. I desember finner klimatoppmøte i København sted. -Klimapolitikken har tapt mye på at ikke Gunnar er tilstede i Stortinget. -Jeg vet at et samlet Venstre takker Gunnar for innsatsen han har lagt ned, sier fylkeslederen.

-Venstrefolk har lov til å deppe noen dager. Så må vi brette opp ermene og gå i gang med jobben fram mot lokalvalget i 2011 og stortingsvalget 2013, sier Solum Larsen. Han ber om at folk husker at Venstre har akkurat like mange kommune- og fylkestingsrepresentanter som på søndag, fremdeles er et stortingsparti, og har ressurser og dyktige folk.
-Jeg ber alle lokallag om å nå invitere nye og gamle medlemmer til samlinger der de i fellesskap kan være med å utmeisle strategien for Venstre fram mot 2011 og 2013. Vi trenger ingen gjenreisningskommisjon, men vi trenger hver enkelt medlems innsats og synspunkter på hvordan partiet skal forme framtiden, sier Solum Larsen. Han sier også at alle tillitsvalgte om kort tid vil bli innkalt for å være med å diskutere strategier.

Venstres landsmøte 2009, middag, kveld

Foto: Steinar Haugsvær

I løpet av to døgn etter valget har over 1200 meldt seg inn i Venstre. Det gir en medlemsvekst på over 15 prosent. —Dette inspirerer utrolig, sier Solum Larsen. -Vi er i ferd med å skaffe oss en organisatorisk styrke som kan bli utrolig viktig i årene som kommer, sier Solum Larsen. —Vi skal arbeide for Norges største politiske revansj!

Bli med på vinnerlaget, meld deg inn i Venstre her>>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**