– En rødgrå regjering

Venstres parlamentariske leder Trine Skei Grande er skuffet, men ikke overrasket over at Jens Stoltenberg i dag har foretatt endringer av Regjeringen som forsterker et bilde av en regjering uten visjoner, og som er mest opptatt av å administrere fremfor å fornye eller å ta noen viktige veivalg for Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

- Venstre håper Giske viser reell vilje til å gjøre hverdagen enklere for mange av landets småbedrifter.

– Venstre håper Giske viser reell vilje til å gjøre hverdagen enklere for mange av landets småbedrifter.
Foto: Rune Kongsro

– Regjeringen framstår mer og mer som en ren Arbeiderpartiregjering, med noe smått kuriosa fra Sp og SV i tillegg. Utnevningen av en egen samordningsminister fra Ap – uten noe eget departement – er det beste eksempelet på dette, sier Trine Skei Grande.

– Det skinner ikke akkurat et moderne endringsvillig lys av Stoltenberg III-regjeringen, sier Trine Skei Grande som også er overrasket over at det heller ikke denne gangen ble plass for en statsråd med en flerkulturell bakgrunn. Det gjør arbeidet noe utfordrende for den nye integreringsministeren at Kongen framstår som langt mer forståelsesfull for de flerkulturelle utfordringene enn det Regjeringen tydeligvis gjør, påpeker Skei Grande

Bekymret for personvernet
Venstres parlamentariske leder er spesielt bekymret for personvern-politikken etter dagens regjerings-ommøblering.

– Det å gi ansvaret for personvernpolitikken til Rigmor Aasrud (Ap), tidligere statssekretær i helse- og omsorgsedpartementet kjent som en varm forsvarer av et omfattende helseregister, er ikke akkurat et positivt signal for oss som er opptatt av en prinsipiell og framtidsrettet personvernpolitikk. Det er heller ikke spesielt oppmuntrende at Senterpartiets leder gir fra seg departementet som har ansvaret for datalagringsdirektivet, sier Skei Grande.

Forventninger til Giske
Venstre håper at Trond Giske kan vise noe av den samme handlekraften og kreativiteten som næringsminister som det han har gjort som kulturminister.

– Det skal i og for seg ikke spesielt mye handlekraft til for å gjøre en bedre jobb enn det de tre Ap-forgjengerne i næringsdepartementet har utvist, men vi håper Giske viser reell vilje til å gjøre noe for at flere våger å ta skrittet fullt ut og starte for seg selv og at hverdagen blir enklere for mange av landets småbedrifter. Det er trist at Giske ikke får noe god starthjelp av Soria Moria 2-erklæringen som er kjemisk renset for vilje til å gjøre noe for gründere og forenklinger for de minste bedriftene, sier Skei Grande.

Mange og dyre løfter venter Halvorsen
Det skal bli spennende å se hvordan den tidligere finansministeren skal klare å følge opp "pose-og-sekk-politikken" fra Regjeringen når det gjelder utdanningspolitikken. Kostnadskrevende løfter hvor det både er lovet økt innsats mot frafall, flere timetallsutvidelser, færre elever per lærer, gratis SFO og flere og bedre lærere står i kø.

– Her kan utdanningsminister Halvorsen komme til å møte finansminister Halvorsen i døren mange ganger de kommende årene, mener Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**