Stiller spørsmål om fibernett

Venstre kommunestyre representant i Modum Erik Hørluck Berg har stilt spørsmål til Ordføreren om utbygging av fibernett i Modum Kommune til styremøte 26.10.09.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Spørsmålet som er levert inn:

Spørsmål til ordføreren vedr. utbygging av fiberbredbånd i Modum Kommune til kommunestyremøtet 26.10.2009.

Kapasiteten og behovet er så sprengt at dagens ADSL-baserte bredbånd ikke lenger holder mål. Stadig flere bedrifter og privatpersoner etterlyser nå høyhastighets fiberoptisk bredbånd helt inn til husveggen.
Hurtig internett blir viktigere og viktigere for næringslivet. Kommunen kan være en viktig medspiller og bidra til økt utbygging hvis den ønsker det. Det er bl.a. etablert en egen støtteordning kommunen kan søke fra. F.eks. har Øvre Eiker Kommune vedtatt å bygge ut fibernett til alle sine innbyggere og bedrifter.

Vil ordføreren gjøre noe for at utbyggingen av fibernett kan går raskere i Modum?

Et konkret eksempel på behov for fibernett er i forbindelse med at Simostranda IL arrangerer NM i Skiskyting 6-11 april 2010. Da er det behov for linje som kan gi opplastingshastig på 4 Mbit/S.

Å få på plass dette er et meget stort økonomisk løft for et «lite» idrettslag. Kostnaden er blitt anslått til å ligge mellom 100 og 150 000 kroner for fremføring av fibernett.

Anser ordføreren at det vil være mulig for kommunenen å bidra til en billigere løsningen for idrettslaget eller å bidra økonomisk på en annen måte?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**