– Kan de ikke spise kake istedet?

Parlamentarisk leder i Venstre Trine Skei Grande tok i dagens spørretime i Stortinget opp Universitets- og høyskolesektorens samstemte kritikk mot budsjettforslaget fra regjeringen. Statsråd Tora Aasland mener at kritikken ikke har rot i virkeligheten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Trine Skei Grande mener Statsråd Tora Aasland ikke tar kritikken fra Forskning- og høyereutdanningsmiljø mot forslaget til statsbudsjettet.

Foto: Microsoft

— Det kan virke som om Aasland ber folk spise kake når man mangler brød, sa Skei Grande (V) fra Stortingets talerstol, og siktet til en heller uheldig uttalelse fra en tidligere fransk dronning.

Samstemt kritikk
— Hva er det statsråden ser, som ingen av forskningsinstitusjonene ser, spurte Trine Skei Grande (V). Skei Grande (V) viste til at kritikken fra flere utdanningsinstitusjoner har vært høylytt. Universitets og høyskolerådet ser "ingen prioritering av forskning og høyere utdanning", og UiO skriver at "når vi opplever en reell reduksjon av bevilgningene til undervisning og forskning som allerede er i gang, vil dette på lengre sikt true Norges status som kunnskapsnasjon".

Borghild Tenden

Foto: Venstre

Innstramninger i vente
Stortingsrepresentant Borghild Tenden (V) pekte i sitt oppfølgningsspørsmål på at den nye finansministeren, Sigbjørn Johnsen, nå vil stramme inn på statens pengebruk. Men Aasland kunne ikke love at forskning og høyere utdanning blir skjermet fra kutt. — Regjeringen har skodd seg dårlig i de gode tidene vi har bak oss med manglende satsing på forskning og utvikling. Det blir ekstra ille når ikke satsing trappes kraftig opp i nedgangstider, sier Tenden (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**