Østfold UV vil sende Jul i Skomakergata

– Serien har 30-årsjubileum i år, og FNs barnekonvensjon har 20-årsjubileum. Jon Blund og barnas rettigheter bidrar til en bedre verden, sier leder i Østfold Unge Venstre Per Magnus Finnanger Sandsmark til P4.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

julemotiv 25 - gave

Foto: microsoft

Hør oppslaget i P4 her.

Hør debatten mellom Per Magnus Finnanger Sandsmark og NRK på P4s debattprogram Syttentretti her. Debatten begynner ca 18 minutter ut i innslaget.

Se leserinnlegg om saken her.

Det er i år 30-årsjubileum for julekalenderklassikeren Jul i Skomakergata. Denne uka feirer også noe annet viktig for barna år. Barnekonvensjonen kan feire 20-årsdagen sin den 20. november.

"NRKs overgang til søt moderne barne-tv med mer fart og spenning er greit nok, men Jul i Skomakergata bidro til en bedre verden. Jon Blund minnet alle voksne som så på at barn har rett til spesiell hjelp ved katastrofer, til mat, til skolegang og til å bli lyttet til. NRK burde sendt Jul i Skomakergata igjen i år. Ikke bare for barna, men for at voksne skal bli minnet på barnas rettigheter," sier leder av Østfold Unge Venstre, Per Magnus Finnanger Sandsmark.

Denne uka er det 20 år siden FNs barnevernskonvensjon ble vedtatt. Unge Venstre mener at barn fortsatt ikke tas vare på i tilstrekkelig grad. NRK har minnet om barns rettigheter ved hjelp av Jon Blund siden 1979. Skomaker Andersen, Tøflus og Jon Blund har dermed også jubileum i disse dager. "Vi trenger en allmennkringkaster som setter barna i høysetet og kringkaster barns rettigheter hver dag i adventstiden," mener Østfold Unge Venstre-lederen.

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Sigve Taklo Sekse

Mer informasjon? Kontakt Per Magnus Finnanger Sandsmark (tlf.: 951 48 331).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**