Vanskelig å tro på biotabbe

Det har stormet rundt regjeringens forslag om en avgift på biodiesel. Det er det gode grunner til. Avgiftsfritaket for biodiesel som regjeringen nå vil fjerne har vært positivt for mange offentlige og private virksomheter til å satse på dette området, og det har bidratt til å redusere utlippene av klimagasser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

De rødgrønnes håndtering av denne saken har vekket reaksjoner. Fra at regjeringens medlemmer og representanter fra regjeringspartiene sto skulder mot skulder og støttet forslaget, forsøker flere i Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet nå å fremstille forslaget som en tabbe. Det er vanskelig å tro at dette er en tabbe.

Miljøvernminister Erik Solheim (SV) forsøker å komme unna med at han ikke forstod konsekvensene av avgiftsforslaget. Det er den samme miljøvernministeren som i løpet av valgkampen skrøt og slo seg på brystet av at han var blitt kåret til verdensmester i miljøpolitikk. Da regjeringen la fram forslaget var også reaksjonene umiddelbare og kraftige fra en rekke miljøorganisasjoner og bedrifter. Mange forstod med en gang det miljøvernministeren later til å ikke ha forstått i det hele tatt. Desto verre blir det at miljøvernministeren og hans parti ikke tar konsekvensen av "tabben", og snur.

De rødgrønne står fremdeles sammen om dette forslaget. Mye tyder på at avgiften på biodiesel er et kompromiss i regjering som Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har blitt med på mot å få gjennom politikk på andre områder, og som har vært viktigere for dem. Venstre prioriterer miljøvern og arbeidet for en bærekraftig utvikling på topp. Derfor foreslår Venstre i Stortinget å videreføre avgiftsfritaket på biodiesel. Venstre har også forventninger om at de rødgrønne innser feilskjæret og støtter Venstres forslag.

Borghild Tenden (V), medlem av Stortingets finanskomité.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**