Forventer nye grep for å redusere togforsinkelsene

Regjeringen har ikke gjort nok for å rydde opp i problemene i togtrafikken. Vi opplever stadige signalfeil og problemer som får store konsekvenser for de reisende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

– Nå må det ryddes opp. Jeg håper vi kan starte på en ny frisk i dette arbeidet med en ny samferdselsminister. Til nå har ikke de rødgrønne prioritert arbeidet med å rydde opp i problemene i togtrafikken høyt nok. Jeg har store forventninger til den nye samferdselsminister Meltveit Kleppa. Nå må hun ta nye grep og sterkere politisk styring for å rydde opp i det uakseptable antallet innstillinger og forsinkelser i togtrafikken, uttaler Tenden.

Riksrevisjonen med kritikk
– Tidligere samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) la skylden på tidligere regjeringer for å ha forsømt seg i arbeidet med å rydde opp i forsinkelsene i togtrafikken, samtidig fikk hun knallhard kritikk av riksrevisjonen for ikke å ha inntatt en mer aktiv rolle i dette arbeidet, påpeker Borghild Tenden.

Tenden viser til at riksrevisjonen nylig la fram sin rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2008. Her får Samferdselsdepartementet kraftig kritikk for ikke å ha tatt tak i problemene med innstillinger og forsinkelser i togtrafikken. Dette er til tross for at riksrevisjonen ved en rekke anledninger har tatt dette opp. Les hele rapporten fra Riksrevisjonen her.

Stemt ned i Stortinget
– Det må satses mer offensivt å målrettet med å modernisere togtilbudet i Norge. Vi må komme opp på en standard hvor togene går langt oftere og hvor rutetidene holdes. Vi er langt unna dette i dag. Derfor synes jeg det var synd at de rødgrønne stemte imot Venstres forslag til statsbudsjett for 2010 i natt, hvor Venstre foreslo om lag 1 milliard kroner mer i satsing på et mer moderne togtilbud, hvorav 100 mill. kroner i tiltak for å løse problemene med forsinkelser og innstillinger på Østlandet, avslutter Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**