Sikre barna i Nordkjosbotn!

Jeg har i tre år prøvd å få i gang tiltak for større sikkerhet i det trafikkerte sentrum, men kommunen viser liten interesse, sier Øystein Bruvoll, som er Venstre-medlem bosatt i Nordkjosbotn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

På Vollan mangler det gangfelt, fartshindringer og skilting som kan forebygge trafikkulykker og sikre barna bedre. Det mangler gangfelt gjennom sentrum, og fotgjengerene blir presset ut i kjørebanen. Nordkjosbotn har mye tung gjennomgangstrafikk og betydelig industri under bygging: Det mangler også gangfelt og fartshindring ved barneskolen, som ligger ved veien til industriområdet. Vedtatte reguleringsplan for Nordkjosbotn sentrum av (juli.2006) gir ikke rom for videreføring av fortau.

Bygging av fortau / gangfelt betinger revidering av reguleringsplanen, noe som kommunen få på plass for og sikre skoleelevene og det myke trafikantene, som blir stadig mer utsatt.

Det fins også to gangfelt ved E6/ E8 som må sikres bedre, og omlag 700 meter nord for Vollan bru fins det et gangfelt som ikke er merket som sådan, til tross for at gangveien krysser E6/E8. Her ferdes mye skoleelever over veien og benytter Lillevollbrua. Her uttaler Statens vegvesen at Balsfjord kommune må søke om tilskudd til kommunale trafikksikkerhetstiltak, som forusetter at kommunen har en politisk behandlet trafikksikkerhetsplan.

Øystein Bruvold

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**