– Vil ha to busspriser

Venstre vil innføre to forskjellige priser på bybussene i Tromsø. Dette vil gi bedre sikkerhet og bedre fremkommelighet for bussen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Jonas Stein Eilertsen

Foto: Ivar Kvaal

Tromsø Venstre vil at dagens priser skal videreføres hvis man kjøper bussbilletten på kiosker eller på nye automater ved busstoppene. Kjøper man ombord på bybussene vil det derimot bli dyrere.

– Dette vil føre til at det blir mindre kontanter for bussjåførene, og dermed vil bli betydelig lavere risiko for ran. Men det vil også føre til at man på hver bussrute vil ha betydelig tidsinnsparing ved at passasjerene har betalt billett på forhånd, sier Jonas Stein Eilertsen, kommunestyrerepresentant for Tromsø Venstre.

I flere norske og utenlandske byer har man allerede innført et toprissystem.

– Dette ville vært en nøkkel i en fremkommelighetsplan som Venstre har foreslått i transportkomiteen i Tromsø. Dessverre har ikke Tromsø kommune hatt penger til å gjennomføre en slik plan. Men etter vår mening er det et grep som bør gjennomføres så fort som mulig og vil være viktig for å utvikle miljøbyen Tromsø, fortsetter Eilertsen.

Han medgir at det vil være behov for flere bussautomater ved holdeplassene for å få toprissystemet til å fungere.

– Det er noe Tromsø kommune og Troms fylkeskommune bør søke om RDA-midler for å få gjennomført. Næringslivet i Tromsø er tjent med et raskere, mer effektivt og sikrere kollektivtransport i Tromsø, avslutter Eilertsen

Mer kommentarer: Jonas Stein Eilertsen, 480 645 83

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**