Venstre tar saka: Mathilde får ikke jobbe fullt

Mathilde Wold stortrives i jobben i omsorgssenterets kafeteria. Hun ønsker seg normale arbeidsdager, men omorganisering av kommunens transporttjeneste gjør at Mathildes arbeidsdag blir to-tre timer kortere.

Venstre tok opp saka i formannskapet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Frå Agderposten 21. august 2010:

(Marit Elisabeth Strand [email protected] 976 38 152)

– Jeg vil være på jobb like lenge som kollegene mine. Det er kjedelig å reise hjem tidlig. Det er gøy å servere mat, forteller Mathilde (27), som har Downs syndrom.

Arendal kommune har tilbudt henne bolig i Heimdalsveien og arbeidsplass på Plankemyra bo- og omsorgssenter. Som funksjonshemmet er hun som mange andre avhengig av kommunens transport til og fra jobb, noe hun også betaler for.

Arbeidstiden har vært fra klokken 08.00 til 15.00. Men på grunn av nylig omorganisering i transporttjenesten, kan hun ikke begynne før klokken 09.00, og hun hentes cirka klokken 13.30.

– Urimelig

Petter Wold på stand

Foto: Jan Kløvstad

Mathildes far, Petter Wold, synes det er synd at arbeidsdagene til Mathilde og andre brukere av transporttjenesten forkortes med flere timer.

– Plankemyra er en arbeidsplass som Mathilde drar lykkelig til hver dag, og som er viktig for henne. Hun utfører godt arbeid, og personalet er flinke til å inkludere henne. Når kommunen har lagt forholdene så godt til rette, både med bolig og arbeidsplass, oppleves det som svært urimelig at den samme kommunen hindrer henne i å jobbe, sier Wold.

Han håper transporttilbudet forbedres. Det håper også Mathildes arbeidskollega Marit Bratteng.

– Ordningen fungerte best da Mathilde kunne gjøre nytte for seg på fulle arbeidsdager. Nå er hun veldig forvirret, fordi hun aldri vet når hun blir hentet. I likhet med oss andre arbeidstakere, bør også Mathilde få faste arbeidstider, mener Bratteng.

– Mange ulike behov

Transporttjenesten for omsorg i Arendal kommune har cirka 840 oppdrag hver uke, av disse er rundt 825 oppdrag persontransport. Noen brukere benytter transport hver dag, andre noen dager i uka, og enkelte kun en dag i uka.

Det er foretatt noen endringer i transporttjenesten det siste halve året.

– Tidene er noe forandret fordi vi prøver å tilpasse oss ønskene fra brukere og pårørende. Enkelte har hatt ønsker om å bli hentet tidligere, sier Urd Berntsen, teamleder for stab/støtte i Arendal kommune.

Transporttilbudet omfatter mange brukere, som igjen

benytter seg av ulike dag-tilbud.

– Ettersom de skal hentes på ulike steder, er det ikke helt enkelt å tilfredsstille alle ønsker. Endringene forårsakes ikke av sparetiltak i kommunen, sier Berntsen.

Politiker på saken

Hun uttaler seg på generelt grunnlag, og kommenterer ikke enkeltsaker.

Bystyrerepresentant Jan Kløvstad (V) tok saken opp i formannskapet i forrige uke.

– Kommunen bør legge til rette for at Mathilde og andre i samme situasjon kan gjøre nytte for seg. Transporten bør organiseres slik at de kan ha en normal arbeidsdag, mener Kløvstad.

Rådmannen skal se på saken og forsøke å finne en bedre løsning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**