Blir Venstre outsideren i maktkampen i Farsund?

Farsunds Avis har merka seg det nye styret i Farsund Venstre og nemner Venstre som den spennande outsidaren i spelet om kven som skal styre Farsund etter valet neste haust. Les

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

kommentaren i Farsunds Avis laurdag her:

Hvem skal styre Farsund?

KrF-nestor og varaordfører Magne Havaas vil ut av politikken etter 32 år i kommunestyret. Ordfører Stein A. Ytterdahl fra Ap og de lokale gruppelederne i Høyre og Frp er usikre på om de tar gjenvalg. I kulissene lurer et gjenoppstått lokallag fra Venstre med to vindmølleaksjonister i ledelsen. Valgkampen i Farsund neste høst ligger an til å bli en thriller. Spørsmålet er om partiene klarer å hoste opp kandidater som kan bekle hovedrollene i det politiske maktspillet.
AP OG FRP ble de store vinnerne av kommunevalget i Farsund i 2007. Frp med den profilerte advokaten Andreas Bjørn Salvesen som hærfører fikk 32,6 prosent av stemmene, mot 22,9 prosent fire år tidligere. Partiet ytterst på den blå akse tapte imidlertid det direkte ordførervalget med knapp margin for Ap, som stilte med den erfarne industrilederen Stein A. Ytterdahl. Aps oppslutning blant velgerne økte fra 16,8 til 23,3 prosent.

OM VI FÅR en ny duell mellom Salvesen og Ytterdahl neste høst er usikkert. Ingen av dem har lettet på sløret og fortalt om de stiller til gjenvalg. Det er heller ikke gitt at de to får fornyet tillit i eget parti. I Farsund Ap er det full splittelse. Under partiets årsmøte i februar ble Ytterdahl gjenvalgt som leder med ti mot åtte stemmer. LO-fløyen i partiet protesterte heftig mot Ytterdahls lederkultur, og flere styremedlemmer trakk seg fra sine verv.

SALVESEN HAR slitt voldsomt med å få innflytelse selv om han hersker over den største partigruppen på Husan. Verken Frp som parti eller Salvesens lederstil har fristet de andre partiene til samarbeid. Skulle Frp komme i posisjon til å få flertall sammen med Høyre, trenger partiet muligens en mer samlende lederfigur. Kanskje kunne Bjørn Pedersen være mer spiselig for Høyre enn Boa Salvesen?

OG HVA MED nettopp Høyre? Partiet mangler sårt en stemmemagnet som Ap hadde i Ytterdahl og Frp i Salvesen ved forrige valg. Siden Ove Rullestad ga seg som ordfører, har partiet gått fra å være størst med 33,1 prosent av stemmene til å bli nummer tre med 23,3 prosents oppslutning. Det blir svært spennende å se hvem Høyre kjører frem som sin ordførerkandidat. Blir det Gunnar Fossland, Henriette Brekne Jensen eller en annen av dagens representanter, eller klarer partiet å overtale nestoren Reinhardt Lillebø til politisk comeback?

I KRF blir det garantert et tomrom etter Magne Havaas. Torrey Skeibrok er aktiv og har en finger med i det meste som skjer. Men om han klarer å fylle Havaas’ sko er vel heller tvilsomt.

Outsideren er Venstre, som har fått vindmølleaksjonistene Beate Johnsen og Heidi Martiniussen inn i ledelsen. Begge vil være spennende nykommere i farsundspolitikken, hvis de klarer å komme seg inn i kommunestyret vel å merke. Ved forrige valg fikk Venstre bare 2,2 prosent av stemmene.
(Farsunds Avis 28. august 2010)

Her er styremedlemene i Farsund Venstre:

Beate Johnsen (2)

Beate Johnsen