Venstre vil ha mer tollfri netthandel

I 1975 ble det bestemt at nordmenn skulle slippe å betale toll på varekjøp under 200 kroner. Siden har denne grensen stått uendret. Venstre mener at det nå er på tide at varekjøp under 1000 kroner blir tollfrie, skriver Levanger Venstres, leder Karl M. Buchholdt i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Innlegg av Karl M. Buchholdt – leder i Levanger Venstre

Datamaskin, pc, skole, fildeling

Foto: Microsoft

Norske forbrukere er i dag den tapende part med den gjeldende tollgrensen. I 2005 skrev Forbrukerrådet i et brev til Finansdepartementet at den lave tollgrensen er et hinder for et effektivt marked. Tollgrensen fører også til et unaturlig konkurransevern for norske bedrifter. Netthandelen har hatt en jevn vekst gjennom mange år og utgjør i dag hoveddelen av forbrukernes kjøp av varer fra utlandet. Dessverre begrenses handelen fra utenlandske nettbutikker av tollgrensen som er alt for lav.

Dagens regelverk medfører blant annet at pakker sendes hver for seg for ikke å komme over 200 kroner i verdi. En heving av tollgrensen vil medføre en vesentlig forenkling for norske forbrukere som handler varer over internett. Venstre mener at tollgrensen må justeres for å reflektere utviklingen i prisnivået, og vil derfor at tollgrensen økes til minst 1000 kroner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**