Usmakelig pengegave fra TK til SP

Venstres fylkestingsrepresentant i Troms, Roar Sollied, vil i kommende fylkestingssamling spørre Troms Krafts største eier om pengegaven til Senterpartiet foran valget i fjor. – Denne saken rokker ved grunnleggende forutsetninger i et fungerende demokrati, sier Sollied.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

-Når Troms Kraft har gitt partistøtte på 200 000 kr til Senterpartiet i valgåret, har man gått langt over streken, både når når det gjelder det prinsippielle omkring partistøtte fra foretak og det faktum at SP har hatt olje- og energiministeren i de siste fem årene i strekk, sier Roar Sollied. Ifølge Dagens Næringsliv har SP også fått 500 000 kr fra Eidsiva Energi, og begge givere har store konsesjonssøknader til behandling i departementet.

Sollied mener det ikke er noen unnskyldning at pengene skal brukes til å promotere fornybar energi, som forøvrig er ei sak også Venstre holder høyt. -Det er jo interessant å spørre hvorfor man ikke delte ut til alle partier som fremmer en politikk for mer fornybar energi, sier Sollied, som hevder hardt at partier ikke skal motta penger fra bedrifter eller organisasjoner. -I Venstre tar vi kun imot penger fra private personer, sier Sollied som har vært fylkesleder og kandidat gjennom flere valg i Troms. -At SPs generalsekretær ikke engang har betenkeligheter med gavene, er et enda større mysterium, sier Sollied, som synes dette er kakken verre enn Navarsetes armbandsgave.

Kilde: DN

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**