Stort DLD-engasjement i Skien

Etter initiativ fra Emilie Klovning og Grenland Unge Venstre hadde alle ungdomspartiene samt Venstre samlet seg for å demonstre mot DLD (datalagringsdirektivet) i Skein onsdag kveld!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Hedvig Johanne Nysæter

Demonstresjonen ble ledet av konfransier Hedvig Johanne Nysæter som er nyvalgt leder av Grenland Unge Venstre.

Benjamin Wold Birmanis

Unge Venstres Benjamin Wold Birmanis holdt en appell under demonstrasjonen hvor han sammenlignet DLD med nåla i høystaken, han pekte på at DLD vil gjøre høystaken større og sørge for at nåla forsvinner. Benjamin henviste også til Tyskland som allerde har inført DLD hvor oppklaringsprosenten på grov/organisert kriminalitet har sunket med 1,1% fra 2009 til 2010, han forklarer dette med systemets svakhet og dens mangler når det gjelder mulighetene for å ungå å bli sporet. Blandt tiltak kriminelle kan gjøre for å ungå å bli sporet er å bruke nettbaserte programmer som Skype og proxy-servere, internett cafe og telefonkiosker men den værste er usikret trådløst nettverk som det finnes tusenvis av her i Norge, her kan kriminelle bruke andres internett og plante falske bevis hos uskyldige mennesker sier Benjamin.

Emilie Klovning

Emilie Klovning som er leder av Telemark Unge Venstre sa under sinn tale at alle mensker burde være uskyldige inntil det motsatte er bevist og peker på at Norge nærmer seg en politistat med DLD. Emilie siterte også Benjamin Franklins utsagn fra 1775
“They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety”
å påpekte at dette er like viktig i dag som det var den gang.

Se direktesending her: NRK Østafjells

Varden: Demonstrerte mot DLD
Ta: Håper Høyre tar ansvar
Nettavisen: Frykter milliardregning på datalagring