Oljefondet ut av Sellafield-anlegget!

Etter den farlige utviklingen ved kjernekraftanleggene i Japan har Sellafield-anlegget igjen kommet på dagsorden hos mange. Venstre har hatt fokus på dette anlegget, som er en tikkende miljøbombe, i mange år og ment at det eneste akseptable for Norge er å avvikle hele Sellafield-anlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

At Norge gjennom Oljefondet har investert bortimot en milliard kroner i selskapene som driver Sellafield-anlegget, virker som en dårlig spøk! Vi tror på at den norske regjeringa bekymrer seg over atomtrusselen fra Sellafield, men vi forstår ikke logikken i samtidig å investere norske pensjonspenger i selskaper som skaper og opprettholder denne trusselen, i den hensikt å tjene mer penger.
I vinter slo Statens strålevern fast at hvis kun en prosent av det radioaktive avfallet som er lagret på Sellafield slipper ut i atmosfæren, kan Norge risikere sju ganger verre resultat enn etter ulykka i Tsjernobyl i 1986. — Sellafieldanlegget ligger der som en stor miljøtrussel for våre kystområder!

Når miljøvernminister Erik Solheim i april reiser for å møte sin britiske kollega, forutsetter Venstre at han krever anlegget avviklet.
I tillegg må miljøvernministeren snarest, med regjeringa i ryggen, avslutte enhver økonomisk forbindelse med selskapene det gjelder!
Frøydis Austigard
Venstre