Video: Kriminelle kan enkelt unngå datalagring

En knapp uke etter Stortingets vedtak om å innføre Datalagringsdirektivet, avslører TV2 hvor enkelt det er for kriminelle å omgå direktivet. – Dette advarte vi tydelig mot. Vanlige folks internettrafikk registreres og lagres, men de store fiskene klarer lett å skjule identiteten sin, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

TV2, DLD og datalagring

Foto: TV2

“Både politi og politikere har fremhevet et hovedargument de mener var viktigere en vern av folks privatliv; nemlig muligheten til å spore kriminelle som kommuniserer på internett”, skriver TV2 nyhetene.

Se video: Enkelt å unngå datalagring

Enkelt for kriminelle
På nettet florerer det med oppskrifter på hvordan man kan skjule sin identitet, selv etter at datalagringen blir satt i verk. TV 2 Nyhetene brukte kort tid på å finne fram til steg-for-steg instruksjoner om hvordan man enkelt kan laste ned programmer for å få dette til.

— Dette betyr at vanlige folks internettrafikk registreres og lagres, men de store fiskene, de kriminelle som ønsker å skjule identiteten sin går fri, sier Trine Skei Grande til TV2 Nyhetene.

Les også: Datalagring: – So this is how liberty dies

Ekspert bekrefter
Svein Willassen har en doktorgrad i databevis, og har erfaring med slikt arbeid både i Økokrim og i Interpol. Han bekerefter overfor TV2 at det som ligger lett tilgjengelig på nett kan brukes til å skjule dataspor.

— Ja dette er effektive teknikker dersom man vil hindre å bli sporet på nett. Det finnes mange slike metoder, bekrefter han overfor TV2.

Kampen ikke over
— Dette slaget er ikke over, sier Venstre-leder Skei Grande. — Datalagringsdirektivet skal vurderes på nytt i EU, og vi jobber nå iherdig med andre liberale partier i Europa for å få det stoppet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**