Lauvåsen, barnehage og lysløype

Lauvåsens fremtid er mye debattert for tiden og KlæbuPosten hadde sist nr viet flere sider til temaet. Følgende innlegg er sendt Klæbuposten:
For Klæbu Venstre handler denne saken først og fremst om vårt syn på bevaring av gode områder og grønne lunger, til friluftsliv og aktivitet i folks nærområde. Det bør ikke komme som noen overraskelse at dette er en av våre viktige saker. For 20 år siden var det kamp om Lauvåsen. Også da var vi for å bevare det som friluftsområde. Da det for drøyt ett år siden sto i KlæbuPosten om nye planer for utbygging, var vi ute i samme avis og klargjorde vårt syn. Langsiktighet og forutsigbarhet er viktig, og det forsøker vi å gi. I et lengre perspektiv, når fler og fler velger å bosette seg i bygda vår, mener vi Lauvåsen vil stige ytterligere i verdi – nettopp som friluftsområde og grønn lunge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Det verserer mange regnestykker om hvor det trengs nytt barnehagebygg i Klæbu. I løpet av få år er det antagelig behov for flere, men hvis vi teller barnehagebygg, viser regnestykket ni bygg på sentrumsiden og ett eneste på Tanem. Nå må politikerne prioritere Tanem først. Dette er viktig, også for å vise at politikerne ønsker utvikling i hele kommunen. De fleste jobber dessuten i byen, så om noen må kjøre fra sentrum og innom Tanem på vei til jobb, er det mer fornuftig enn omvendt, slik det er i dag.
Grunneier er i sin fulle rett til å fremme sine interesser. Han vil ha verdier i kroner ut av området. For Klæbus innbyggere har Lauvåsen gitt store verdier i mange år, og dette fortsetter forhåpentligvis i mange år framover. Kanskje bør kommunen være med å kompensere grunneieren for dette. At grunneieren truer med å stenge lysløypa og dermed ta skientusiaster og skiavdelingen i Klæbu IL som gisler for å få det som han vil, får stå for hans regning.
Og en ting til sist. Noen debattanter har antydet at man må være «ekte Klæbygg» for å ha meninger i denne saken. Synd. Vi er mange som har flyttet til Klæbu og blitt glade i bygda. Jeg håper både «ekte» og innflyttere føler at deres meninger og initiativ blir respektert. Ikke la oss mate bygdedyret.

Paal Christian Bjønnes
Ordførerkandidat for Klæbu Venstre