Hansken kastet

Tirsdag 10. mai arrangerte Sagene Venstre ordførerduell mellom Odd Einar Dørum og Carl I. Hagen. Under det svært godt besøkte møtet på Soria Moria fikk de to erfarne kandidatene god anledning til å forklare hvorfor de ønsket å bli ordfører i Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Dørum og Hagen

Foto: Anne Korseth Fjeld

De to ellers så ulike kandidatene var slett ikke uenige på alle punkter. Blant annet var begge opptatt av at byen skal oppleves som trygg, og at man må sørge for tilstrekkelig boligutbygging for å møte den sterke befolkningsveksten.

Uenighetene kom sterkere frem når det gjelder virkemidler de to vil ta i bruk. Tryggheten ønsker Dørum å styrke ved å ansette kommunale “Oslovakter” uten politimyndighet sm kan patruljere utsatte strekninger og områder. Hagen vil derimot ha kommunalt politi. Dørum var redd dette ville føre til uklarhet og usikkerhet for hvem som har ansvar for hva.

Håvard B. Øvregård

Foto: Anne Korseth Fjeld

Når det gjaldt nye boliger var kandidatene uenige om plassering. Dørum var klar på at det finnes store mengder uutnyttet plass innenfor bygrensa, mens Hagen mente at Marka-grensa ikke burde ligge fast. For eksempel ønsket han utbygging i nedre Sørkedalen.

Kandidatene diskuterte også bil og kollektivtrafikk. Hagen understreket at de som bor i byen skal ha et sted å gjøre av bilen sin, men Dørum påpekte at dette ikke nødvendigvis kunne være rett utenfor deres egen dør. Dørum understreket Venstres betydning for kollektivtransporten i Oslo. “Trikken har gått fra å være rullende museum til å bli rullende fortau” uttalte han til stor applaus. Hagen hevdet at også Fremskrittspartiet så at det var helt nødvendig å satse på kollektivtransport i tiden som kommer.

Etter de innledende rundene ble det stilt en rekke spørsmål fra salen. Tilbudet til de svakeste, som Pro-senteret og sprøyterommet ble nevnt, og begge kandidater forsvarte disse tilbudene.

Integrering var også tema. Mens Hagen vil forby bruk av heldekkende slør for alle, og bruk av hijab for unge jenter som ikke kan velge selv, mente Dørum at toleranse er noe som må strekkes i begge retninger, og at forbud ikke er veien å gå. Dørum understreket spesielt at kvinneundertrykkelse ikke bare er et problem blant mennesker med bakgrunn fra andre land. Som han sa det: “En drittsekk er en drittsekk uansett hudfarge”.

Det var ingen tvil om at applausen satt løsest under Dørums innlegg, men også Hagen hadde en tilhengerskare på møtet. Allikevel var det mest gledelige at mange personer som hverken tilhørte den ene eller den andre fløyen hadde funnet veien til duellen, som riktignok ble langt mer sivilisert og dannet enn hva man kanskje skulle vente ut fra tidligere TV-debatter mellom de to kandidatene. Ordstyrer Håvard B. Øvregård ledet forøvrig møtet forbilledlig og rettferdig.

For Venstres del kan vi nå si at hansken er kastet. Vi håper å invitere til flere dueller på Torshov!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**